Fyra livsviktiga initiativ vann Leva Bättre-priset 2010

Report this content

Leva Bättre-priset delades på lördagkvällen ut för tredje året i rad av tidningen Leva på en fullsatt gala på Clarion Hotel. Årets blåslampa blev Veronica Hedenmark, Årets medvetna produkt blev bajspåsen Peepoo, Christina Romeström blev Årets eldsjäl och rektor Lasse Björkqvist utnämndes till Årets Överraskning.

Tolv olika gärningar och personer var nominerade till Leva Bättre-priset 2010.
– Det är fantastiskt att få lyfta fram så många hoppfulla initiativ för en bättre miljö och en bättre värld. Juryn var till slut enig om att årets pristagare gör en avgörande skillnad och verkligen åstadkommer konkreta resultat, säger Levas chefredaktör Catharina Hansson, initiativtagare till LevaGalan och Leva Bättre-priset.

Årets Blåslampa –Veronica Hedenmark
Med Assistans-uppropet satte Veronica Hedenmark ner foten och markerade en gräns för den kränkande behandlingen som funktionshindrade utsätts för i besparingarnas namn. Som företagare med 700 anställda är hon en inspirerande förebild och syns ofta i debatten för allas rätt till lika behandling. www.veronica.se
Juryns motivering: ”En inspirerande förebild med engagemang och energi i sitt mångåriga arbete för allas rätt till likabehandling och i sin snabba insats med Assistansuppropet.”

Årets medvetna produkt – bajspåsen Peepoo
2,6 miljarder människor saknar tillgång till en toalett och varje år dör 1,8 miljoner av diarrésjukdomar. Arkitekten Anders Wilhelmson tog initiativet till Peepoo, en enkel plastpåse som fungerar som engångstoalett och snabbt bryter ner sig själv och innehållet till gödsel. Påsen har testats i Kenya, Bangladesh och Indien och i höst har den börjat levereras i stor skala. www.peepoople.com
Juryns motivation: ”En billig produkt med smart teknologi som är med och löser ett av världens främsta hälso- och miljöproblem.”

Årets eldsjäl – Christina Romeström
Christina Romeström hade jobbat i nära 25 år inom äldrevården när hon startade utbildningen Helhjärtat, för att stärka självkänslan och självbilden hos sina kollegor och personalgrupperna. Hon har visat att det går att förändra inifrån.
Juryns motivering: ”Till en verklig intraprenör och eldsjäl som med projektet ”Helhjärtat” visar att det går att förändra inifrån och stärka självkänslan i personalgrupper.”

Årets Överraskning – Lasse Björkvist, Nossebro skola
Nossebro skola gick från skolresultatbotten till eliten på nolltid – från 62 procent till 96 procent godkända! Rektorn Lasse Björkqvist tog fullt ansvar. Insåg att det var skolan det var fel på – inte eleverna. Bättre pedagogik, engagerade, vidareutbildade lärare och smarta nysatsningar har gjort den lilla västergötländska kommunen till ett av de bästa ställena i landet att få sin utbildning på.
Juryns motivering:  ”För ett häpnadsväckande och medvetet förändringsarbete i Nossebro skola.”

Juryn består av bland annat miljödebattören och kocken Rune Kalf-Hansen, jämställdhetskonsulten Ingemar Gens, vägledaren Mia Törnblom, hälsoprofilen och bloggaren Malin Berghagen samt tidningen Levas redaktion.

--------------------------

Bilder för fri publicering: www.leva.nu/galapress
Pressansvarig: tf chefredaktör Sara Hammarkrantz, 0708-12 55 11, sara@leva.nu
Chefredaktör Catharina Hansson, 0708-17 37 31 catharina.hansson@leva.nu

Tidigare vinnare av Leva Bättre-priset; 2008: Johanna Hofring, designer Ekovaruhuset, Johan Ununger, vd Saltå Kvarn, Doves kampanj, Ingrid Munro och Jamii Bora
2009: Stefan Billing, Ica; Rune Kalf Hansen, Therese Eriksson, Petra Wadström, Solvatten.

Tidningen Leva är ett månadsmagasin som utkommer 11 gånger om året. Leva samlar spännande inspiratörer och handfasta verktyg om arbetsliv, personlig utveckling och relationer . Tidningen vill medverka till att läsarna kan leva sitt bästa liv, värna om sig själva, varandra och miljön. Tidningen ges ut av Forma Magazines. www.leva.nu.

Taggar: