De är vinnare av Östgötapriset

På Länsförsäkringar Östgötas jubileumsseminarium ”Hållbara idéer för näringslivet” i Crusellhallen idag presenterades vinnarna av Östgötapriset. Priset tilldelades fem olika initiativtagare som alla, på olika sätt, bidrar till ökad trygghet och gemenskap i Östergötland. Förstapriset gick till Sibship i Norrköping för deras arbete med att bidra till positiv samhällsförändring inom en rad olika områden.

Med Östgötapriset vill det lokalt kundägda Länsförsäkringar Östgöta lyfta fram det eller de initiativ som på bästa sätt bidrar till ett tryggare lokalt samhälle med större samhörighet. Under tävlingsperioden har alla som velat kunna anmäla sitt intresse av att vara med. Utav tio nominerade kandidater, valdes fem pristagare ut av en jury bestående av representanter från Länsförsäkringar Östgöta samt kunder som representerar ägarna i bolagets fullmäktige.

Till förstapristagare med en prissumma om 75 000 kr utsågs Sibship, med basen i Norrköping, utifrån följande motivering från juryn:
Att vara stolt över den du är. Veta dina styrkor. Känna till de möjligheter du bär på. Att våga stå emot traditioner och andras uppfattningar om dig, din kropp och din roll i familj och samhälle. Det ger ren energi, en kraft och en trygghet som alla runt dig känner och inspireras av. Den kunskap och det mod som Sibship förmedlar till flickor och unga kvinnor, men också till pojkar och unga män, skapar bestående värden som bidrar till ökad trygghet och gemenskap i vår region.

Övriga pristagare med en prissumma om vardera 25 000 kr var:

1        Assyriska IF – satsningar på sociala projekt för barn och unga i Norrköping

2        Back Up – trygghetssatsningar och stöd för unga i Norrköping

3        Ingenjörer utan gränser – studiestöd för barn och ungdomar via projektet After School i Linköping

4        Linköpingsjuristerna – gratis juridiskt stöd och rådgivning till utsatta personer i Linköping med omnejd

– Vi är väldigt tacksamma över att få ta emot Östgötapriset, berättar en glad Louise Berg, grundare och projektledare på Sibship. Vi vill bidra till att stärka unga tjejer och förebygga hedersvåld, könsstympning, våldtäkt och psykisk ohälsa genom att fokusera på att bryta den tystnad och de tabun som omgärdar den egna kroppen och menstruation. Prispengarna innebär att vi kan förverkliga fler av de projekt och idéer vi har framåt för att skapa en tryggare vardag för alla tjejer i Östergötland.

– Det har varit fantastiskt att få möjligheten att utse pristagarna bland så många fina initiativ, säger Pia Carlgren, juryordförande och kommunikationschef på Länsförsäkringar Östgöta. Alla bidrar de till att skapa trygghet och möjligheter för vårt gemensamma bästa.

Jubileumsseminariet i Crusellhallen samlade drygt 500 deltagare från näringslivet i Östergötland.

Korta fakta om Östgötapriset
Östgötapriset som instiftades i år när Länsförsäkringar Östgöta firar 175-årsjubileum är en satsning som sträcker sig minst tre år framåt. Priset delas ut till initiativ som innebär ett engagemang utöver det vanliga för människors ökade trygghet och gemenskap. Initiativet ska ha ett hållbart förhållningssätt, utifrån sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter. Bland de nominerade utses en eller flera vinnare som presenteras på det jubileumsseminarium som bolaget anordnar den 11 november 2016. Då delas även prissumman om 175 000 kronor ut. Läs mer om Östgötapriset > >

För mer information kontakta:
Pia Carlgren, kommunikationschef Länsförsäkringar Östgöta, tel: 0701-43 67 47, e-post; pia.carlgren@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som personligt och enkelt erbjuder privatpersoner och företag tjänster med en unik helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland.

Bolaget försäkrar ca 59 % av alla hushåll i Östergötland, 52 % av alla bilar och 51 % av alla företag samt har 24 % av marknaden för privata livförsäkringar och 28 % beträffande tjänstepensioner. Bankens affärsvolym var vid årsskiftet ca 23 miljarder kronor. Antalet kunder i bolaget uppgår totalt till ca 222 000. Antalet anställda är ca 330. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag som tillsammans utgör Länsförsäkringar. De 23 bolagen äger gemensamt Länsförsäkringar AB.