Fjärrstyrda torn ett steg närmare förverkligande

LFVs arbete med att utveckla tjänsten flygtrafikledning på distans har nu nått mer än halvvägs mot en färdig produkt.  På tisdagen visades konceptet upp i Malmö för en internationell publik.

- Utvecklingsarbetet har pågått sedan 2006 och målet är att kunna erbjuda våra kunder tjänsten från och med första kvartalet 2014, säger Niclas Gustavsson, affärsutvecklare i LFV.

Lokal flygtrafiktjänst bedrivs i dag i tornet på flygplatsen. LFVs operativa koncept fjärrstyrda torn, eller remote tower operations, innebär att ett eller flera lokala torn kan drivas från en annan plats oberoende av avstånd.

Denna rationalisering innebär ökade möjligheter för små och medelstora flygplatser att sänka sina kostnader för flygtrafiktjänst.

- Våra kunder flygplatscheferna efterlyser en billigare tjänst som också erbjuder flexibilitet. Konceptet fjärrstyrda torn är just en sådan produkt som också till exempel kan innebära att flygplatsen har vanlig flygplatskontroll dagtid och fjärrstyrd nattetid, säger Niclas Gustavsson.

Utvecklingsarbetet med fjärrstyrda pågår på två ställen i Sverige. På kontrollcentralen i Malmö tas konceptet fram och testas, medan man i Sundsvall iordningställer lokaler och utrustning för att från 2013 fjärrstyra tornet på Örnsköldsviks flygplats. LFV-projektet fjärrstyrda bedrivs inom ramen för EU-programmet Sesar med mål att effektivisera flygtrafiktjänsten i Europa.

För ytterligare kommentarer kontakta Niclas Gustavsson, 0708-69 32 59 .

LFV Koncern Kommunikation och Marknad

LFV är ett affärsverk med 1 350 anställda som driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder vid 38 flygplatser runt om i Sverige. Vi omsätter drygt 2,3 miljarder kronor och har vårt huvudkontor i Norrköping. LFV är en av Europas ledande aktörer inom flygtrafiktjänst. Våra lösningar för ännu säkrare och mer kostnadseffektiv flygtrafik uppmärksammas i omvärlden och inom miljöområdet går vi i bräschen för att minimera miljöbelastningen.