Flyget minskade i mars

Flygtrafiken i svenskt luftrum minskade med 1 procent i mars 2012 jämfört med samma månad i fjol. Det visar LFVs trafikstatistik för den gångna månaden.

Lars Ahlm är omvärldsanalytiker på LFV och han ser flera förklaringar till trafiknedgången:
- Nu ser vi effekterna av en lägre ekonomisk tillväxt i Sverige, finansoron i Europa och ett högt flygbränslepris över en längre sammanhängande period. Det är tydligt att fjolårets höga tillväxt bromsar in.
I mars minskade inrikestrafiken med drygt 3 procent och utrikestrafiken med knappt 2 procent. Överflygande trafik, utan start eller landning i Sverige, ökade däremot med drygt en procent.
Ackumulerat för årets första kvartal ökade antalet flygrörelser i svenskt luftrum med drygt 1 procent.

Koncern Kommunikation och Marknad

För ytterligare kommentarer kontakta Lars Ahlm, telefon 011-192207.

LFV är ett affärsverk med 1 350 anställda som driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder vid 34 flygplatser runt om i Sverige. Vi omsätter drygt 2,3 miljarder kronor och har vårt huvudkontor i Norrköping. LFV är en av Europas ledande aktörer inom flygtrafiktjänst. Våra lösningar för ännu säkrare och mer kostnadseffektiv flygtrafik uppmärksammas i omvärlden och inom miljöområdet går vi i bräschen för att minimera miljöbelastningen.