LFV deltar i Almedalsveckan

Luftfartsverket, LFV, är en del av flygets infrastruktur i Sverige. Vi levererar flygtrafiktjänster för drygt 2 miljarder kronor per år. Under dygnets alla timmar året runt ansvarar vi för att omkring 30 miljoner resenärer färdas säkert och effektivt genom vårt svenska luftrum. Det arbetet utförs i två kontrollcentraler i Stockholm och Malmö och i 34 torn från Kiruna i norr till Malmö i söder.
I år finns LFV representerat på Flygets dag onsdag 4 juli under Almedalsveckan. Vi finns där för att informera om utvecklingen inom flygtrafiktjänsten, såväl operativt (rakare flygvägar för mindre miljöpåverkan) som tekniskt (fjärrstyrda torn för en effektivare flygtrafiktjänst). Hela dagens program – se nedan.

Välkomna!

Datum och tid: Onsdag 4 juli kl 09:15-18:00.
Plats: Trädgården på Clarion Hotel Wisby.
Frågor: Kontakta LFVs presstjänst på telefon 011-192040.
Program onsdag 4 juli
09:15 – 09:30   Lena Micko, ordförande Föreningen Svenskt Flyg, hälsar välkommen.
09:30 – 10:15   Vad har flyget för roll i framtidens hållbara samhälle? Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
10:30 – 11:15   Statens flygpolitik: Vinstmaximering eller samhällsansvar?
11:30 – 12:25   Hur flyger vi till Thailand om 20 år?
12:30 – 13:15   Tåg och buss till flyget – Ett miljövänligt val.
13:30 – 14:00   Hur får vi rakare och effektivare flygvägar i Sverige och i Europa? (LFV)
14:00 – 14:30   På vilket sätt kan fjärrstyrda torn bidra till regional utveckling? (LFV)
14:45 – 15:30   Varför vill länder som inte har en flygindustri utveckla en sådan?
15:45 – 16:30   Från Biggles till Darth Vader - Barn tänker om flyg och rymd. Vad vill våra politiker?
16:30 – 18:00   Innovationsbar med flygsimulator.

LFV är ett affärsverk med 1 200 anställda som driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder vid 34 flygplatser runt om i Sverige. Vi omsätter drygt 2,3 miljarder kronor och har vårt huvudkontor i Norrköping. LFV är en av Europas ledande aktörer inom flygtrafiktjänst. Våra lösningar för ännu säkrare och mer kostnadseffektiv flygtrafik uppmärksammas i omvärlden och inom miljöområdet går vi i bräschen för att minimera miljöbelastningen.