• LFV/

LFV deltar i projekt för bättre samordning mellan flyg och drönare

LFV och Trafikverket söker smarta lösningar för morgondagens flyg och startar därför i vår ett forskningsprojekt om drönare som ska undersöka möjligheterna till en bättre samordning mellan civil flygtrafik och drönare.

Drönare är obemannade luftfarkoster som används kommersiellt, privat och militärt. Polis och räddningstjänst är intresserade av att använda drönare för att spana efter brottslingar eller saknade personer. Marknaden har vuxit när fler aktörer började sälja billiga produkter med kamera.
I takt med den utvecklingen har drönarna börjat störa flygtrafiken. I dag måste en flygplats stängas ner om en drönare upptäcks i närheten av den. Detta har framför allt drabbat Stockholm Bromma Airport och Stockholm Arlanda Airport och lett till förseningar för flygplatserna, flygbolagen och deras passagerare.
– Forskningsprojektet ska undersöka om det går att ha drönare i en flygplats kontrollzon utan att flygplatsen behöver stängas ner eller att konsekvenserna för övrig trafik blir för stora, säger Peder Blom, flygledare i LFV och projektdeltagare.
– Genom en bättre samordning mellan flyg och drönare kan vi få en högre säkerhet och stabilare kapacitet i luftrummet, säger Marie Fridolin, ansvarig för luftfartsforskningen på Trafikverket. En mer tillförlitlig samordning ger även positiva effekter inom miljön.

Projektet, som är finansierat av Trafikverket, startar i år med planering och konceptbeskrivning. Under 2018 planeras simulering av flygtrafik kombinerat med trafik av drönare vid LFVs testcenter på Malmö Airport och 2019 blir det provflygning med en drönarhelikopter från Saab, som är en samarbetspartner i projektet.
Helikoptern kommer att utrustas med hård- och mjukvara, kamera och sensorer som gör det möjligt för den obemannade farkosten att uppfatta och undvika övrigt flyg.
– Utformningen av luftrummet och regelverket som det ser ut i dag bygger på det traditionella bemannade flyget. Projektets resultat kan även stödja förändringarna av detta regelverk som Transportstyrelsen och den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA jobbar med, säger Peder Blom.

Projektet presenteras vid Trafikverkets Forsknings- och innovationsdag inom luftfartsområdet torsdagen den 23 mars på Arlanda. Trafikverkets Forsknings- och Innovationsverksamhet (FoI) bedriver cirka 600 forskningsprojekt kring framtidens transportsystem som ska bidra till ett tillgängligt och hållbart samhälle.

För mera information kontakta LFVs presstjänst på telefon 011-19 20 50 eller Trafikverkets pressjour på telefon 0771-31 15 00.

LFV är Sveriges ledande aktör inom flygtrafikledning med tillhörande tjänster för civil och militär luftfart. LFV är också med och utvecklar det Europeiska luftrummet genom samarbeten i olika former. LFV har lång erfarenhet av att erbjuda konsulttjänster inom luftfartsområdet på den internationella marknaden. Med fokus på forskning och utveckling erbjuder LFV smarta lösningar för morgondagens flyg. LFV är först i världen med fjärrstyrd flygtrafikledning, ett helt nytt sätt att leda flygtrafiken på, vilket uppmärksammas internationellt. LFV har 1100 anställda och en omsättning på 3,1 miljarder kronor.

Fakta LFV

• LFV flygtrafikleder vid 20 flygplatser och från tre kontrollcentraler i Sverige.
  • LFV är partner till GAL, Global Aerospace Logistics, leverantör av flygtrafiktjänster i Förenade Arabemiraten.
  • LFV var först i världen med flygtrafikledning på distans och har två års erfarenhet av operativ verksamhet.
  • LFV har över 70 års erfarenhet och kunskap av flygtrafiktjänst och flygsäkerhet.  30 års erfarenhet av affärer i över 50 länder.
  • LFV är ett statligt affärsverk.
  • 726 000 flygrörelser i svenskt luftrum 2016.
  • 99,9 procents punktlighet.
  • 100 procent uppfyllda flygsäkerhetsmål.