LFV skriver flygtrafiktjänsthistoria i Förenade Arabemiraten

I går den första maj tog LFV, tillsammans med företaget GAL, över som leverantör av flygtrafiktjänst vid Abu Dhabi Airports Companys flygplatser i Förenade Arabemiraten. Kontraktet är på fem år och innebär LFVs största utlandsetablering inom flygtrafiktjänst.

LFV kommer att fungera som partner till och underleverantör åt det inhemska företaget Global Aerospace Logistics LLC som har ingått avtal med Abu Dhabi Airports Company (ADAC).
- Kontraktet visar att det partnerskap vi etablerat med GAL är av världsklass. Vi har vunnit kontraktet i konkurrens med några av världens mest etablerade och respekterade flygtrafikledningar, säger LFVs kommunikationsdirektör Carl Selling.

ADAC har fem flygplatser för civil verksamhet inom emiratet Abu Dhabi som är en del av Förenade Arabemiraten. Den största flygplatsen, Abu Dhabi International, har i huvudsak omfattande reguljär flygtrafik och är huvudflygplats för UAE:s nationella flygbolag Etihad. Flygplatsen har cirka 12,5 miljoner passagerare och 120 000 rörelser per år. Det innebär att den storleksmässigt ligger mellan Stockholm Arlanda och Göteborg Landvetter.

Abu Dhabi International är rankad som en av världens bästa flygplatser och mottog helt nyligen för andra året i rad priset som bästa flygplats i Mellanöstern. Tillväxten i regionen är hög där ADAC planerar för en tredubbling av trafik och resenärer fram till 2017.

Hela kontraktssumman för den femåriga avtalsperioden är på drygt en miljard kronor. GAL är huvudleverantör för verksamheten och LFV ansvarar för ledningsfunktionerna inom flygtrafikledningen och står för erfarenheten att driva civil luftfart. Flygledarna är både emiratier och utländska flygledare inklusive medarbetare från LFV. GAL ansvarar för underhåll av flygplatsens kommunikation och navigeringsutrustning som används för att skapa en säker flygtrafikledning. Avtalet med ADAC innehåller möjlighet till förlängning med ytterligare två år.
- Kontraktet är inte bara stort och viktigt i sig utan kommer att vara ett referensobjekt för oss inför nya affärer och ett brohuvud för fler affärer i regionen, säger Carl Selling.

För mer information besök gärna www.lfv.se eller kontakta LFVs presstjänst på telefon 011-19 20 40.

LFV är ett affärsverk med 1 300 anställda som driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder vid 32 torn i Sverige och vid kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö. Vi omsätter omkring 3 miljarder kronor och har vårt huvudkontor i Norrköping. LFV är en av Europas ledande aktörer inom flygtrafiktjänst. Våra lösningar för ännu säkrare och mer kostnadseffektiv flygtrafik uppmärksammas i omvärlden och inom miljöområdet går vi i bräschen för att minimera miljöbelastningen.