LFV utreder onsdagens radarstörning

Pressmeddelande 20151105

Under onsdagen drabbades flygtrafiken i Sverige av störningar när flera av LFVs radaranläggningar inte kunde leverera korrekta radardata till våra flygledningscentraler.

När våra flygledare inte har korrekta radardata på sina skärmar följer man de rutiner som gäller för att hantera flygtrafiken på ett säkert sätt. I det ingår att reducera kapaciteten i flygsystemet.
– Efter att vi hade identifierat problemet var vårt fokus att få igång radaranläggningarna så att flygtrafiken kunde fungera. Inom en timme levererade radaranläggningarna korrekta data och efter ytterligare 45 minuter hade vi full kapacitet i våra flygledningscentraler. När vi reducerar kapaciteten som i det här fallet uppstår det förseningar. Det är beklagligt att många flygresenärer blev försenade men vi sätter alltid säkerheten främst, säger LFVs generaldirektör Olle Sundin.

LFVs initiala analys visar en tydlig korrelation mellan tiden för solstormen och störningarna i radarsystemen. Ett antal radarstationer blev överbelastade och behövde startas om.
– Vi kommer nu att utreda konsekvenserna av gårdagens händelse, fortsätter Olle Sundin.

För mer information kontakta LFVs presstjänst på telefon 011-19 20 50.

------------------------------------------------------------------
är ett statligt affärsverk som ansvarar för flygtrafiktjänst i svenskt luftrum. Varje år hanteras omkring 700 000 flygplansrörelser. LFV är även verksamt internationellt. Omsättningen är 2,6 miljarder och antalet anställda 1 200. Våra lösningar för en säkrare och mer kostnadseffektiv flygtrafikledning uppmärksammas globalt och vi driver på utvecklingen för att minska flygets klimatpåverkan. Sedan juli 2012 sköter det gemensamma bolaget NUAC på uppdrag av ägarna LFV och danska Naviair produktionen av flygtrafiktjänst en route.