Sverige först i världen med fjärrstyrd flygtrafikledning

Från och med i dag drivs flygtrafikledningen på Örnsköldsviks Airport med Remote Tower Services, RTS. Under dagen har de första planen startat och landat trafikledda från LFV Remote Tower Center i Sundsvall. LFV och Saab har tillsammans utvecklat de operativa och tekniska lösningarna för fjärrstyrd flygtrafikledning. Det är första gången i världen som flygtrafikledningen görs fjärrstyrt. Efter tio års utvecklingsarbete är LFV och Saab först i världen med att lansera Remote Tower Services.

– Remote Tower Services är ett utvecklingsprojekt som vi är mycket stolta över. Som första aktör i världen har vi fått ett operativt godkännande och det finns ett stort intresse hos våra kunder i Sverige och runt om i världen. RTS är en viktig tjänst och service för oss och våra partners att erbjuda. Det ger oss ett utvecklingsförsprång och stark konkurrenskraft, säger LFVs generaldirektör Olle Sundin.
– Vi ser ett stort intresse från både små och stora flygplatser som har behov av Remote Tower Services för att möta de utmaningar som flygplatser står inför. Systemet bidrar till större effektivitet och dagens start är en början på en spännande utveckling där Saab har mycket att erbjuda, säger Håkan Buskhe, VD och koncernchef Saab.

Remote Tower Services innebär att kameror och sensorer på en flygplats skickar signaler i realtid till en flygledningscentral. Där visas trafiken och flygplatsen på den fjärrstyrda flygplatsen på TV-skärmar. Med hjälp av tekniken leds flygtrafiken på samma sätt som i traditionella torn.

Den 31 oktober 2014 fick LFV operativt godkännande av Transportstyrelsen för fjärrstyrda torn. Beskedet innebar att LFVs lösning för lokal flygtrafiktjänst på distans var godkänd från säkerhetssynpunkt och klar att driftsättas.

Örnsköldsvik Airport är nu världens första fjärrstyrda flygplats. Planen är att Sundsvall-Timrå Airport och Linköping Airport ska bli nummer två och tre.

LFV erbjuder flygtrafikledning och flygtrafiktjänster och tjänster relaterade till dessa nationellt och internationellt.
LFV är med och utvecklar det europeiska luftrummet genom samarbeten i olika allianser och organisationer.
LFV utvecklar nya tjänster och operativa koncept för att möta ökade krav på kapacitet, tillgänglighet och hållbarhet.

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

För mer information kontakta LFVs presstjänst på telefon 011-19 20 50 eller Saabs presstjänst 0734-18 00 18.