Utrikestrafiken bakom stark ökning för flyget

Även februari blev en tillväxtmånad för flyget. Antalet rörelser i svenskt luftrum ökade med drygt 5 procent jämfört med februari 2010. Liksom i januari var det utrikestrafiken som stod för den största ökningen, med drygt 8 procent.

– Vi har nu tillväxt för tionde månaden i rad. Stark svensk ekonomi och stort resebehov i affärer såväl som privat är huvudförklaringarna. Utrikestrafikens volymtillväxt ackumulerat efter två månader är knappt tio procent, säger Lars Ahlm, omvärldsanalytiker på Luftfartsverket (LFV).
Även inrikestrafiken och den överflygande trafiken – flygtrafik utan start eller landning i Sverige – ökade, inrikes med 1,5 procent och överflygande trafik med knappt 5 procent.
– Året har inletts något över våra prognoser och vi tror på en tillväxt på omkring 3 procent under 2011. Det skulle innebära en total trafikvolym på cirka 675 000 rörelser i det svenska luftrummet, säger Lars Ahlm.
För ytterligare kommentarer kontakta Lars Ahlm, telefon 0708-39 22 07.

LFV
Koncern Kommunikation och Marknad

LFV är ett affärsverk med 1 350 anställda som driver flygtrafiktjänst för civila och militära kunder vid 38 flygplatser runt om i Sverige. Vi omsätter drygt 2,3 miljarder kronor och har vårt huvudkontor i Norrköping. LFV är en av Europas ledande aktörer inom flygtrafiktjänst. Våra lösningar för ännu säkrare och mer kostnadseffektiv flygtrafik uppmärksammas i omvärlden och inom miljöområdet går vi i bräschen för att minimera miljöbelastningen.