Boken som gör dig till digital hjälte

När hela världen går från offline till online är det viktigt för företag att förstå konsekvenserna. Rufus Lidmans bok, Så blir du bäst på digital marknadsföring ger konkret vägledning, råd och praktiska exempel för att du blir en digital expert.

- I Sverige har online ökat med 700 % de senaste 16 åren och spelar idag en avgörande roll för landets ekonomiska välmående. Lokalt i Sverige bidrar online till 10 % på landets BNP samt 33 % av hela vårt lands BNP-tillväxt. Det digitala bidrar alltså i dag till en tredjedel av det som ska bygga vårt lands ekonomiska välstånd och framtida generationers välfärd. Det kan låta pretentiöst men boken kan i förlängningen bidra till att säkra upp våra barns välfärd genom att öka kunskapen hos Sveriges marknadsförare inom digital marknadsföring och försäljning, säger Rufus Lidman, författare till boken Så blir du bäst på digital marknadsföring.

- För att kunna skapa trygghet i sina digitala marknadssatsningar måste man först veta vilka verktyg som finns till förfogande, deras för- och nackdelar samt hur de bäst används på ett modernt sätt 2016 och framåt. Den här boken visar hur!, säger Helga Laurin, förläggare på Liber.

Om boken:
I och med den ökande närvaron online så ökar investeringarna i digital marknadsföring i Sverige. Samtidigt visar internationella studier att flertalet marknadsförare osäkra på om deras digitala investeringar verkligen fungerar och hela 52% av beslutsfattarna i svenska företag anser att den digitala strategin är otydlig och säger att 75 % digitala projekt inleds utan kännedom om genomslag.

Lösningen på ovan utmaningar är digital strategi. Medlet för lösningen är boken Så blir du bäst på digital marknadsföring. Här hittar du konkret vägledning, många råd och praktiska exempel. Boken fokuserar på tre aspekter:

• De digitala verktygen. Den digitala marknadsföringens olika delar. En genomgång av sociala medier, display, sök, sajt och digital CRM.

• Den digitala strategiprocessen. En konkret och beprövad metod för att utveckla en digital strategi: 7-stegsprocessen. Största möjliga sannolikhet att nå målet på kortast möjliga tid, med minsta möjliga resurser.

• Den digitala mätningen. Mätning av effekten och metoder för att opti- mera din digitala strategi.
Boken riktar sig till alla som vill nå ut till sina kunder på bästa sätt – snabbt, enkelt samt mål- och kostnadseffektivt. Du är annonsör, marknadsförare, företagare, vd eller varför inte politiker.

Om författaren:
RUFUS LIDMAN är en av Europas ledande digitalstrateger. Han har varit verksam som strategikonsult inom digital marknadsföring och försäljning för några av världens mest kända varumärken, som Samsung, Mercedes, IKEA, Electrolux och SEB. I dag är han digital rådgivare på Sveriges Annonsörer

Fakta:
Titel: Så blir du bäst på digital marknadsföring
Författare:
Rufus Lidman
Förläggare: Helga Laurin

Grafisk form och omslag: Nette Lövgren
Illustrationer: Jonny Hallgren

Omslagsbild: Shutterstock

Pris: 256 kr
SBN: 978-91-47-12211-0
Utgivningsdatum: 25 augusti

För intervju eller recensionsexemplar kontakta: Helena Walfridsson, presskontakt för Liber, på mobil: 073-663 76 12, helena@editk.se eller Jonna Cornell, marknadsansvarig på Liber, på mobil: 070-540 61 10, jonna.cornell@liber.se

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Besök www.liber.se

Snabbfakta

Rufus Lidman, författare till boken Så blir du bäst på digital marknadsföring.
Helga Laurin, förläggare på Liber