Bryt normerna och lyckas bättre

På varje arbetsplats och i varje persons privatliv skapas normer och arbetssätt som snabbt sätter sig i väggarna och aldrig ifrågasätts. Samtidigt förändras omvärlden i ett snabbt tempo – men det gör inte vi och därför misslyckas vi, menar trendspanaren och framtidsforskaren Peter Siljerud. I boken ”Bryt normerna” kommer han med det provokativa påståendet att de normer som vi traditionellt lever efter är hopplöst förlegade.

– Vi verkar vara oerhört fästa vid det som är och har varit, säger Peter Siljerud, men vi har svårt att se och ta till oss det nya. Vanans makt är så stor att alla som fortsätter göra som de brukar riskerar att bli omsprungna.

Ett av bokens budskap är att antingen fortsätter vi att backa in i framtiden eller så tar vi makten över våra liv genom att utmana och tänka efter före. I boken går Peter igenom hur du ska gå till väga för att bryta normerna som hindrar dig från att bli så framgångsrik som du skulle kunna vara. Tänk efter: när reflekterade du senast över var och hur vi arbetar, hur vi organiserar verksamheter, hur vi rekryterar och belönar anställda eller sätter upp våra mål?

Här är de nio olika sätten från bokens lika många kapitel om normer som vi kan bryta:

• Arbete sker (INTE) på kontor
  • Arbete sker (INTE) 8-17
  • Man ska (INTE) lyda chefen
  • Arbetsgivaren har (INTE) makten
  • Man arbetar (INTE) för att försörja sig
  • Det är (INTE) vi som väljer medarbetare
  • Vi har (INTE) fast anställda
  • Man ska (INTE) vara seriös på jobbet
  • Det är säkrast att (INTE) göra som vi alltid har gjort

Om författaren:Peter Siljerud är en erfaren och internationellt uppskattad trendspanare, framtidsforskare och föredragshållare som har inspirerat tiotusentals personer. Peter utsågs 2012 till en av Sveriges mest kreativa personer av mediehuset IDG och hans första bok, 100 trender – din guide till framtiden, nominerades till Årets marknadsföringsbok. 2013 fick Peter utmärkelsen "Utmärkt föreläsare" av chefsnätverket Close.

Titel: Bryt normerna – Allt du lärt dig om arbetslivet är fel
Förlag: Liber
ISBN: 978-91-47-11712-3
Bandtyp: Häftad
Antal sidor: 260
Upplaga: 1
Utkommer: 18 maj 2015
Internetpris: 218 kr inkl moms

För intervju eller recensionsexemplar kontakta gärna: Edit Künstlicher, presskontakt för Liber, på mobil: 070-818 57 00 eller edit@editk.se

Liber är ett av Nordens största förlag med en omsättning på 393 miljoner kronor och 119 medarbetare. Liber AB utvecklar, förädlar och distribuerar läromedel, e-läromedel, kurslitteratur och facklitteratur i syfte att på bästa sätt stödja den lärande individen i skolan, högskolan och yrkeslivet. Läs mer på www.liber.se

Snabbfakta

På varje arbetsplats och i varje persons privatliv skapas normer och arbetssätt som snabbt sätter sig i väggarna och aldrig ifrågasätts. Samtidigt förändras omvärlden i ett snabbt tempo – men det gör inte vi och därför misslyckas vi, menar trendspanaren Peter Siljerud.

Vi verkar vara oerhört fästa vid det som är och har varit, men vi har svårt att se och ta till oss det nya. Vanans makt är så stor att alla som fortsätter göra som de brukar riskerar att bli omsprungna.
Peter Siljerud