Hur påverkar du din egen arbetssituation?

Vi tillbringar en stor del av våra liv på arbetet, och att ha en positiv arbetsmiljö där vi trivs och blir uppskattade är både utvecklande och hälsosamt för oss. Men hur mycket kan den enskilda medarbetaren påverka arbetsmiljön för sig själv och sina kollegor?

"Det är hög tid att förflytta fokuset från chefens betydelse för arbetsklimatet, till medarbetarnas ansvar att skapa en bra arbetsmiljö, utveckla sig själva och stötta sin chef. Boken hjälper dig att bli populär på jobbet, må bra och få högre lön om du är beredd att bedriva ett aktivt medarbetarskap", säger författaren Anna Tufvesson.

”Den här boken sätter fokus på vad du som medarbetare kan göra för att bidra till en bra arbetsplats och en positiv atmosfär. Genom att lära dig mer om hur människor fungerar, vad du kan göra för att bidra till egen och andras arbetsglädje och hur du kan påverka ditt eget engagemang och utveckla dig själv, kommer det bli ännu roligare att gå till jobbet”, säger Helga Laurin, förläggare Liber AB.

Om boken:
Aktivt medarbetarskap visar tydligt hur vi själva påverkar vår situation och inspirerar dig att göra vad du kan för att skapa en bra social arbetsmiljö för dig och dina kollegor.
Du får konkreta tips och idéer på hur du kan agera för att bidra till en arbetsplats som blir bra för dig själv, chefen, dina kollegor och kunderna. Varje kapitel tar upp ett specifikt område som till exempel samarbete, utveckling och motivation. Här finns också tillhörande övningar, som bidrar till medvetenhet och utveckling. Det går att arbeta med boken och övningarna i grupp men de kan också användas individuellt. Varje kapitel innehåller även ett exempelfall som passar bra som diskussionsunderlag för kapitlets ämne.

Om författaren:
Anna Tufvesson har arbetat med ledar- och medarbetarutveckling i 17 år. Hon delar sin arbetstid mellan att vara konsult på Effect Management och att jobba som organisationskonsult i Karlstads kommun. Anna har skrivit flera böcker om ledarskap, bland annat Kommunikation som verktyg.

Fakta:
Titel: Aktivt medarbetarskap
Författare: Anna Tufvesson
Förlag: Liber AB
Utgivningsdatum: 1 juni 2017
Format: Mjukband
ISBN: 978-91-47-12229-5

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Besök www.liber.se.

författaren Anna Tufvesson
Helga Laurin, förläggare Liber AB