Innovation gör företag till överlevare

Enligt Silicon Valley-modellen tillhör framtiden de företag som övergår till en managementmodell som är anpassad till samtiden. I boken presenteras modellen som fungerar i praktiken. Silicon Valley-modellen visar en managementmodell där innovation, anpassningsbarhet och snabb respons gör dig till framtidens företag.

Silicon Valley-modellen är både en varningsklocka och en räddning för de organisationer som vågar tänka om, enligt författarna Annika Steiber och Sverker Alänge.

-  I Interneteran är konventionellt styrda företag och organisationer dödsdömda. Livstiden för företag har minskat med 50 år bara under de senaste 100 åren. Den här boken presenterar en alternativ managementmodell som möjliggör de nya affärskraven på snabbhet, agilitet och ständig innovation. Modellen är redan applicerad hos världens mest framgångsrika Internetbolag och har nu börjat spridas över hela världen i samband med en ökande global konkurrens, säger författarna Annika Steiber och Sverker Alänge.

-  Förmågan att förbli entreprenöriell och ständigt förnyas kommer att vara avgörande för alla företag i en innovationsekonomi. Denna bok är en unik analys av nya managementmodeller som utvecklas i Silicon Valley, säger Helga Laurin, förläggare på Liber.

Om boken:
Boken presenterar en ny managementmodell som utvecklats parallellt med informationsteknologins utveckling och som under de senaste åren förfinats av innovativa globala företag som Google, Facebook, LinkedIn, Twitter och Tesla Motors – i Silicon Valley, Kalifornien. Boken ger spännande inblickar i hur dessa dynamiska företag agerar för att ständigt skapa innovationer och för att överleva i en allt mer snabbföränderlig värld. De företag som kan skapa och behålla en starkt entreprenöriell ådra och som snabbast och bäst kan hantera förändringar, parallellt med en hög operativ effektivitet, har bäst möjlighet att möta utmaningarna i en global digitaliserad innovationsekonomi.

Om författarna:
Annika Steiber är tekn.dr från Chalmers tekniska högskola. Hon har 18 års erfarenhet av att leda såväl startup-företag som större företag inom hightech-sektorn. Idag är hon Managing Director på Berkeley Research Group samt grundare av och vd för svenska bolaget Innoway, ett företag med missionen att utveckla ny vetenskap inom området Management och Organisation.

Sverker Alänge är docent vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation vid Chalmers tekniska högskola. Hans forskningsintresse är hållbara innovations- och förändringsprocesser inom företag och innovationssystem, entreprenörskap och hållbar affärsutveckling.

Fakta:
Titel: Silicon Valley-modellen– lärdomar från världens mest innovativa företag
Författare: Annika Steiber och Sverker Alänge
ISBN: 978-91-47-12224-0

För intervju eller recensionsexemplar kontakta: Helena Walfridsson, presskontakt för Liber, på mobil: 073-663 76 12, helena@editk.se eller Jonna Cornell, marknadsansvarig på Liber, på mobil: 070-540 61 10, jonna.cornell@liber.se

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Besök www.liber.se

Snabbfakta

författarna Annika Steiber och Sverker Alänge.
Förmågan att förbli entreprenöriell och ständigt förnyas kommer att vara avgörande för alla företag i en innovationsekonomi. Denna bok är en unik analys av nya managementmodeller som utvecklas i Silicon Valley
Helga Laurin, förläggare på Liber.