Juncker för liten för det EU behöver

Report this content

Principen att välja EU-kommissionens ordförande från små medlemsstater gör EU onödigt svagt, konstaterar Europaparlamentariker Jasenko Selimovic (L).

För att EU inte ska bli för starkt på medlemsstaternas bekostnad har medlemsstaterna länge föredragit svaga kompromisskandidater. Det har gjort EU svagt och oförmöget att lösa problem eller föra politik som är mer än att följa minsta motståndets lag. Nästa ordförande borde därför komma från en stark och nettobetalande medlemsstat, konstaterar Europaparlamentariker Jasenko Selimovic (L).

-EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Junckers oinspirerande tal till Europaparlamentet under onsdagen visar att EU misslyckats med att lösa en mängd stora frågor. Till exempel att förhindra brexit, lösa migrationskrisen eller stoppa den nationalistiska vågen, konstaterar Jasenko Selimovic (L) i en kommentar. Junckers tid började under finanskrisen och slutar med att en av de största medlemsstaterna lämnar unionen. Det visar klart att det är dags att lämna principen svaga ordföranden från små medlemsländer.

-EU förtjänar bättre, säger Jasenko Selimovic. Kommissionen behöver en ordförande som är minst ett par storlekar större än så här. EU behöver ledare av Europeisk kaliber. Inte fler grå män som följer när de ska leda.

Taggar:

EU förtjänar bättre.