1177 Vårdguiden lanseras som mobilapp

Läs din journal, omboka ditt läkarbesök och kolla upp läkemedelsrecepten på ett säkert sätt i mobilen: Vårdens e-tjänster finns från och med i dag tillgängliga i en egen app. Journal via nätet är den populäraste e-tjänsten och användningen har nästan tredubblats på ett år.

1177 Vårdguiden-appen kan från idag laddas ner på Google Play och App Store.

- Nästan 6 av 10 stockholmare har någon gång loggat in på 1177 Vårdguiden för att nå sina personliga e-tjänster, och de blir fler för varje dag. Bara i Stockholm är det 26.000 personer som loggar in varje dag. Vården måste bli mer digitalt tillgänglig, och nu blir det ännu enklare att använda vårdens e-tjänster när vi lanserar den egna appen 1177 Vårdguiden.

Det säger Daniel Forslund (L), ordförande i Region Stockholms Innovations- och utvecklingsutskott. Det är 1,3 miljoner personer eller 58 % av alla invånare i Stockholmsregionen som redan har använt någon av e-tjänsterna på 1177.se. Användningen av flertalet av vårdens e-tjänster har mångdubblats de senaste åren, där antalet inloggningar har ökat från ca 100 000 per månad 2014 till närmare 800 000 per månad 2018.

- Efterfrågan på mobila och digitala vårdtjänster är tydlig. Det borde vara lika självklart att ha kontakt med vården som med banken i mobilen – och med appen 1177 Vårdguiden blir det möjligt. I appen finns både allmän information om vård och hälsa som alla kan nå direkt, och personlig information om din egen vård som kräver inloggning med mobilt bank-ID, berättar Daniel Forslund (L).

- Jag är stolt över att vi i Stockholm har tagit fram denna app som kommer kunna användas i hela landet. Det är hög tid att vår uppskattade sjukvårdsrådgivning via webb och telefon blir bättre anpassad till dagens krav, och denna app är första steget i en stor upprustning av 1177 Vårdguiden, avslutar Daniel Forslund (L).

Fakta om appen 1177 Vårdguiden

• Appen är utvecklad av Stockholms läns landsting i samarbete med Inera AB och finns i en första version via Google Play för Android och på App Store för iOS. Appen ger snabb, enkel och säker åtkomst till alla e-tjänster på 1177 Vårdguiden och möjlighet skapa genvägar till sina favorittjänster och favoritsidor. Appen kommer att utvärderas och vidareutvecklas i framtiden, och arbete pågår med målet att under 2019 införa ny och mer avancerad funktionalitet för att guida patienten till rätt vårdgivare utifrån behov, få påminnelser inför vårdbesök eller kunna kommunicera digitalt med sin vårdgivare.
  • Information som kan nås utan inloggning:
    • Information om sjukdomar, behandlingar, regler och rättigheter.
    • Hitta och jämföra mottagningar.
    • Ring 1177 med en knapptryckning för sjukvårdsrådgivning dygnet runt.

• Personlig information som kräver säker inloggning med mobilt bank-ID:
    • Läs din journal.
    • Se och förnya dina läkemedelsrecept.
    • Boka och omboka besökstider.
    • Kontakta vården med säkra digitala meddelanden.
    • Se status för högkostnadsskydd och frikort.
    • Beställa hjälpmedel.
    • Alla övriga e-tjänster.

Fakta om e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden

Journal via nätet är den populäraste e-tjänsten med 2,9 miljoner inloggningar under 2018 jämfört med 1 miljon under 2017, dvs en ökning 1,9 miljoner eller nästan en tredubbling. I Region Stockholm kan patienter i dagsläget se journalanteckningar från den 1 januari 2016 och framåt, vissa provsvar, diagnoser, vårdbesök samt information från barnmorskemottagningar. Journalinformationen som visas i tjänsten kommer stegvis att byggas ut. Vårdnadshavare kan också ta del av sina barns information tills de är 13 år.

Förnya recept är en annan populär e-tjänst som användes för 28.000 receptförnyelser av invånare i Region Stockholm i november 2018.

Tidbokning (se tider, boka, avboka eller omboka) går idag att göra hos 750 mottagningar och denna e-tjänst användes för att boka 27.000 besök i november 2018.

Mer information om samtliga e-tjänster på 1177 Vårdguiden i Region Stockholm finns här:

Rasmus Jonlund, kommunikationschef, pressansvarig Liberalerna i Stockholms läns landsting, presstelefon 08-737 25 29, rasmus.jonlund@sll.se

Vi är Liberalerna i Stockholms län, och Region Stockholm. För en modern hälso- och sjukvård med större frihet för patienterna. För en modern kollektivtrafik, trygg och attraktiv för fler resenärer. För en modern region för alla stockholmare, med digital tillgänglighet, möjligheter till god hälsa, arbete och ett rikt kulturliv.

Pressbild Daniel Forslund finns här https://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/mf170915-1p0a6927,m17909