Fredrik Engströmer ny innovationschef för Region Stockholm

I dag tillträder landstingets nya innovationschef, Fredrik Engströmer, som från den 15 november är ansvarig för att driva på och samordna innovationsarbetet i det som från årsskiftet blir Region Stockholm. Rekryteringen är en viktig del i en ytterligare ambitionshöjning för regionens arbete med att främja innovation och utveckling.

- Landstinget har de senaste åren lagt en stabil grund för vårt innovationsarbete genom nya styrdokument, en Innovationsfond som finansierar medarbetarnas projekt och en sammanhållen organisation som ger praktiskt stöd för innovation och utveckling. Nu är vi redo att växla upp arbetet ytterligare, och jag är därför mycket glad över att få välkomna Fredrik Engströmer som ny innovationschef i landstinget, funktionsområdet FoUUI, säger Daniel Forslund (L), ordförande i Region Stockholms blivande Innovations- och utvecklingsutskott.

- Framtidens lösningar på dagens problem kan inte bara tas fram internt utan behöver utvecklas i bred samverkan med forskare, företagare och vårdgivare, där det är behoven från patienter och vårdpersonal som ska stå i centrum. Fredrik Engströmers långa erfarenhet från internationellt arbete inom industrin är därför särskilt viktigt när vi ska stärka Stockholmsregionens attraktionskraft och som organisation bli en bättre kund och samarbetspartner, avslutar Daniel Forslund.

Fredrik Engströmer är utbildad civilingenjör i teknisk fysik och har arbetat internationellt inom Ericsson-koncernen och bl.a med 5G, den nya generationens mobiltelefoni. Som chef för Region Stockholms samordningskansli för innovation (i dag SLL Innovation) blir han bl.a. ansvarig för att förverkliga landstingets innovationsstrategi. Innovationsstrategin gäller alla verksamheter som drivs eller finansieras av Region Stockholm. I samband med att landstinget blir region stärks också uppdraget att samarbeta med lärosäten, näringsliv och entreprenörer, särskilt inom life science-sektorn.

SLL Innovation är samlingsnamnet för innovationsverksamheten inom Stockholms läns landsting. Innovationsarbetet är en viktig del i utvecklingen och förnyelsen av landstingets kärnverksamheter såsom hälso- och sjukvård och kollektivtrafik. SLL Innovation ingår i landstingsstyrelsens förvaltning FoUUI, (Forskning, Utbildning, Utveckling, Innovation).

Innovationsarbetet drivs främst ute i landstingets verksamheter på akutsjukhusen och i primärvården, och bygger på idéer från medarbetare, forskare och företag. Syftet är att utveckla nyskapande produkter, tjänster och metoder som förbättrar för patienter och medarbetare. De innovationsstödjande verksamheterna fångar upp goda idéer, inspirerar och visar på möjligheter samt fungerar som länk mellan vård och företag. Ett samordningskansli vid landstingsstyrelsens förvaltning ansvarar för att koordinera, kvalitetssäkra och utvärdera innovationsverksamheten utifrån landstingsövergripande riktlinjer.

Rasmus Jonlund, kommunikationschef, pressansvarig Liberalerna i Stockholms läns landsting, presstelefon 08-737 25 29, rasmus.jonlund@sll.se

Pressbild Daniel Forslund finns här https://news.cision.com/se/liberalerna-i-stockholms-lan/i/mf170915-1p0a6927,m17909