Jämställd vård ska prisbelönas

Ett nytt pris ska belöna vårdverksamheter eller vårdpersonal för arbete med jämställd vård. Priset på 50 000 kronor instiftas av landstinget på initiativ av Liberalerna. Syftet är att uppmuntra goda initiativ som åstadkommer förändring – och att sprida dessa initiativ till andra delar av vården.

Landstinget driver sitt jämställdhetsarbete på flera plan, och utmärker sig genom att ha jämställda bolagsstyrelser (52 % av ledamöter och 43 % av ordförande är kvinnor).

- Alla stockholmare har rätt till vård utifrån sina behov och förutsättningar – oavsett om man är pojke eller flicka, kvinna eller man. Ett jämställdhetspris är ett extra sätt att uppmuntra verksamheter eller medarbetare som når framgång i jämställdhetsarbetet – och att sprida deras förändring till fler delar av landstinget, säger hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L).

- Goda idéer ska uppmärksammas, belönas – och spridas. Landstinget driver ett målmedvetet och långsiktigt jämställdhetsarbete – jämställdhet ska integreras i all verksamhet, inte vara något projekt vid sidan av. Vårt jämställdhetspris ska vara en uppmuntran och en hjälp att finna inspiration till förändring, säger Anna Starbrink (L).

Vårdens jämställdhetspris

Enligt landstingets jämställdhetspolicy ska Stockholms läns landsting vara ett föredöme ur jämställdhetsperspektiv. Det nya jämställdhetspriset ska uppmuntra och belöna initiativ som syftar till att skapa en jämställd hälso- och sjukvård eller tandvård.

Alla verksamheter och medarbetare inom landstinget kan nomineras, och vem som helst kan nominera. Beslut om pristagare fattas av hälso- och sjukvårdsnämnden, efter förslag från en kommitté och utifrån insatsens bidrag för:

- ökad jämställdhet i bemötande, behandling eller uppföljning i hälso- och sjukvården eller tandvården.

- större kunskap om  jämställd hälso- och sjukvård eller tandvård

- normmedvetet ledarskap

- kvalitetsförbättring av hälso- och sjukvården eller tandvården ur ett jämställdhetsperspektiv.

Jämställdhet i landstinget

Ett kontinuerligt jämställdhetsarbete ska integreras i all landstingsfinansierad verksamhet, på alla nivåer. Ojämlikhet mellan flickor och pojkar, kvinnor och män ska utjämnas. Dessutom några specifika aspekter och insatser i landstinget om jämställdheten:

- Jämställda bolagsstyrelser: I landstingets bolag och förvaltningar med professionella styrelser (ej valda på politiskt mandat) är totalt 15 av 29 ledamöter kvinnor (52 %). Av 7 ordförande är 3 kvinnor (43 %). (Avser Folktandvården i Stockholm AB, Stockholm Care AB, S:t Eriks Ögonsjukhus AB, Danderyds sjukhus AB (gemensam styrelse med Södersjukhuset och Södertälje sjukhus), MediCarrier AB, samt förvaltningarna Karolinska universitetssjukhuset och SLSO [landstingets egen vårdgivarorganisation för närsjukvård]).

- Anslag till genusvetenskaplig forskning med inriktning på jämställd hälsa, 1 mkr/år.

- Utbildning i jämställdhet för chefer, som planerar och genomför förändringsprojekt som ska ha varaktig betydelse i deras verksamheter. Beskrivningar och erfarenheter av projekten samlas och tillgängliggörs för att goda exempel ska spridas.

- Jämställda läkemedel: Ett särskilt förskrivarstöd har skapats, så att läkare som skriver ut läkemedel ska ha snabb och enkel tillgång till kunskap om eventuella könsskillnader för enskilda läkemedelssubstanser samt rekommendationer om huruvida man bör ta hänsyn till kön eller inte vid förskrivning.

Rasmus Jonlund, presschef Liberalerna i Stockholms läns landsting, 070-737 41 83, rasmus.jonlund@sll.se

Ett jämställdhetspris är ett extra sätt att uppmuntra verksamheter eller medarbetare som når framgång i jämställdhetsarbetet – och att sprida deras förändring till fler delar av landstinget.
Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd