Bengt Eliasson (L): Otillräcklig höjning av assistansersättning

Regeringen och Vänsterpartiet är överens om att räkna upp schablonersättningen för personlig assistans med 1,5 procent per timme det motsvarar en höjning med 4 kronor och 40 öre.

– Det är bra att regeringen äntligen insett att assistansersättningen måste höjas. Det är långt ifrån tillräckligt men kommer lätta något på trycket i en hårt pressad bransch, säger Bengt Eliasson (L).

Förslaget om höjningen ska finnas med i budgetpropositionen som lämnas till riksdagen den 20 september. Höjningen beräknas kosta 100 miljoner kronor nästa år. Liberalerna har avsatt en miljard kronor mer än regeringen till den personliga assistansen.

– Vi har ambitionen att satsa lika mycket på den personliga assistansen som det gjordes 2014. Det innebär en höjning med 2,5 procent utöver det som regeringen och Vänsterpartiet föreslår. Under flera år har regeringen snålat med uppräkningen av ersättningen. Det som föreslås nu ska ses i ljuset av att staten sparat miljardbelopp på att Försäkringskassan inte beviljat personlig assistans, till personer som borde få det, avslutar Bengt Eliasson.

Bengt Eliasson är riksdagsledamot från Halland och funktionshinderpolitisk talesperson för Liberalerna.

Bengt Eliasson, funktionshinderpolitisk talesperson
bengt.eliasson@riksdagen.se, 0702-21 40 58