Folkpartiet Liberalerna byter namn till Liberalerna

Folkpartiet Liberalernas landsmöte beslutade idag att byta partinamn till Liberalerna.

– Det finns fyra starka skäl till att byta partinamn. För det första måste de liberala värderingarna bli starkare i Sverige och i omvärlden. För det andra är namnbytet en del av partiets förnyelse. För det tredje bör vår ideologi framgå av partinamnet. För det fjärde och sista: vi ska heta det vi är och vi är Liberalerna, säger Jan Björklund, partiledare för Liberalerna.

Förändringen av partinamnet sker omgående. En tävling utlyses för att ta fram förslag på en ny logotype. En ny grafisk profil kommer att presenteras på Liberalernas kommunala riksmöte i april 2016.

– Att heta Liberalerna skapar en stolthet och en förpliktelse. Namnbytet ger extra kraft åt vårt förnyelsearbete. Ett namnbyte innebär utmaningar, men jag vågar lova att vi är väl förberedda. Vi byter partiets namn för att våra barn och barnbarn ska ha ett starkt liberalt parti att rösta på, säger Maria Arnholm, partisekreterare för Liberalerna.

Liberalernas tillfälliga logotype bifogas.

Liberalernas pressjour: 070-854 90 20