Mats Persson (L): Nyindustrialiseringsstrategin dålig i kombination med skattehöjarstrategin

Dagens Industri har idag presenterat en rapport som visar på att svenska företag har en oklar digital strategi. Denna rapport kom samma dag som närings- och innovationsminister Mikael Damberg presenterade regeringens nyindustrialiseringsstrategi. Ordföranden i Liberalernas Globaliseringskommission, Mats Persson, är kritisk till Dambergs politik.

– Problemet är inte regeringens nyindustrialiseringsstrategi, utan deras skattehöjarstrategi. Det spelar ingen roll hur många dokument man har för fler företag, om regeringens politik på område efter område försvårar för svenskt företagande, säger Mats Persson.

– Marginalskatterna passerar nu 60-procentsstrecket vilket hindrar företag att rekrytera och tillvarata digitaliseringen. Lägg där till svårigheten att rekrytera till bostadsbristens tillväxtregioner. Det är inom dessa områden politiken nu behöver läggas om, avslutar Mats Persson.

Adam Alfredsson, pressekreterare (L)