Örnebjär (FP) om riksdagens beslut att avskaffa vårdnadsbidraget.

Riksdagen har beslutat att avskaffa det kommunala vårdnadsbidraget. Det innebär att lagen om kommunalt vårdnadsbidrag slutar att gälla den 1 februari 2016.

- Folkpartiet Liberalerna har hela tiden varit tydliga med att vi inte vill ha system som bidrar till utanförskap, inlåsning och ojämställdhet. Vi vill inte skattesubventionera tillbaka något som är så förlegat som hemmafruar, säger Christina Örnebjär, riksdagsledamot (FP)r med anledning av beslutet.

- Vi liberaler gillar inte bidragslinjen och vårdnadsbidraget innehåller allt som är negativt med den: utanförskap, inlåsning och ojämställdhet.

- Ett slopat vårdnadsbidrag bidrar till ekonomisk självständighet och en mer jämställd fördelning av det obetalda hem- och omsorgsarbetet. Tillsammans med andra insatser kan ett avskaffat vårdnadsbidrag även göra att exempelvis nyanlända personer snabbare kan komma ut på arbetsmarknaden, avslutar Christina Örnebjär. (FP)

Presskontakt:

Ylva Westlund, pressekreterare, 0708-549052