Roger Haddad (L): Handgranater måste klassas som vapen

Kommentar från Liberalernas rättspolitiska talesperson Roger Haddad med anledning av att regeringen inlett en översyn om hur lagen ska ändras för användning av brandfarliga och explosiva varor, till exempel handgranater.

– Jag konstaterar att regeringen inte vill ändra handgranaternas klassificering. Som första parti lyfte Liberalerna under sommaren att handgranater skulle klassas som vapen under vapenlagen, och inte som en brandfarlig och explosiv vara. Ygeman verkar fortsatt inte vilja klassa handgranater under vapenlagstiftningen, utan låta det ligga kvar under lagen om explosiva och brandfarliga varor. Vi anser att handgranater ska in under vapenlagen och vi har motionerat om detta till riksdagen. Vi kan inte ha en ordning där handgranater florerar i de kriminella miljöerna samtidigt som straffet för innehav är böter, säger Roger Haddad (L).

Roger Haddad menar att ytterligare åtgärder krävs för att minska förekomsten av illegala vapen i samhället.

– Liberalerna vill se en större översyn av hela vapenlagen, inregränslagen och smugglingslagen. Det är olyckligt att regeringen väljer att dela upp frågorna på detta sätt. Vi vill dels skärpa lagen kring handgranater, men också över hela frågan om vapeninnehav och straffskalan för dessa brott, avslutar Roger Haddad (L).

Roger Haddad (L)
Rättspolitisk talesperson, Justitieutskottet