Roger Haddad (L) ny vice ordförande för riksdagens utbildningsutskott

Liberalernas riksdagsledamot från Västmanland Roger Haddad är vald till ny vice ordförande för riksdagens utbildningsutskott och ny skolpolitisk talesperson för Liberalerna. Haddad har en lång erfarenhet att arbeta med skolfrågor, både som utbildningskommunalråd i Västerås och som tidigare ledamot i utbildningsutskottet.

– Jag känner mig oerhört hedrad över att få detta förtroende. Jag engagerade mig i Liberalerna på grund av utbildningsfrågorna. För Liberalerna är skolan den viktigaste politiska frågan och det förpliktigar att få driva vår politik och leda arbetet i utbildningsutskottet, säger Roger Haddad.

– Skolan är Sveriges viktigaste framtidsfråga. Men ska vi lyckas höja resultaten i skolan måste vi ägna mer tid åt att lyfta läraryrkets status och se till att skolan präglas av trygghet och studiero. Vi behöver reformera lärarutbildningen och höja lärarlönerna för att få fler att vilja bli lärare. Åtgärder för att minska mobbning och få lugn och ro i våra klassrum är avgörande. Skolan ska vara en trygg arbetsplats för alla, både elever och vuxna, avslutar Roger Haddad.

Roger Haddad finns tillgänglig för intervju.

Adam Alfredsson, pressekreterare (L)