S-politik skapar inlåsningar

- A-kassan är en omställningsförsäkring. Det är då rimligt att den är hög i början, för att så småningom trappas ned. Det som däremot bör trappas upp är samhällets stöd till den arbetssökande att finna ett jobb, säger Hans Backman, arbetsmarknadspolitisk talesperson (FP) med anledning av Socialdemokraternas budgetförslag som presenterades idag, onsdag.

- Socialdemokraterna vill slopa den enskildes kontinuerligt höjda drivkraft att söka jobb, genom att höja ersättningsnivån till 80 procent under hela ersättningsperioden. I kombination med löftet om att utan ansträngning få ett jobb med kollektivavtalsenlig lön om man är arbetslös ett par månader till skapar en skadlig inlåsning. Efter dagens budgetpresentation står det klart att Socialdemokraterna står kvar vid sin bidrags- och passiviseringslinje, säger Hans Backman (FP).

Hans Backman, riksdagsledamot (FP)
070-224 35 40, hans.backman@riksdagen.se

Sofia Karlsson, politisk sekreterare (FP)
072-214 68 13, sofia.karlsson@riksdagen.se

______________________________________

Hans Backmans hemsida finns här:

Högupplöst bild på Hans Backman för fri publicering finns här:

______________________________________

Snabbfakta

Folkpartiet vill höja taket i arbetslöshetsförsäkringen till samma nivå som i sjukpenningen, dvs 27.500, under de första 100 dagarna. Vi vill också att alla inkluderas i arbetslöshetsförsäkringen och att dagens a-kassor ersätts med en allmän arbetslöshetskassa i statlig regi.

Citat

Hans Backman