Selimovic (L) djupt oroad över situationen i Makedonien

Pressmeddelande från Liberalerna i Europaparlamentet

24 Mars 2017

Snart tre månader efter parlamentsvalet i december vägrar presidenten Gjorge Ivanov (VMRO-DPMNE) att låta oppositionen bilda ny regering - trots att oppositionen har lyckats forma en majoritet.

Bakgrunden till den pågående politiska krisen är att den tidigare regeringen, med f.d. premiärministern Gruevski (VMRO-DPMNE) i spetsen, misstänktes för illegal avlyssning av åtskilliga journalister och politiska motståndare. Efter stora protester och EU-ledda förhandlingar kom man fram att nyval skulle hållas i december.

Den f.d. detta premiärministern Gruevski och hans parti, VMRO-DPMNE, misslyckades med att bilda regering. Socialdemokratiska SDSM och de albanska små partierna DUI, Allianca och Besa har däremot nått en överenskommelse för att säkra ett parlamentariskt majoritet. Dock vägrar presidenten Ivanov att lämna ifrån sig makten.

Jasenko Selimovic, Europaparlamentariker för Liberalerna, är djupt oroad över situationen:

- Jag uppmanar presidenten Ivanov att respektera valresultatet och låta oppositionen att bilda regering. Ivanovs agerande är helt oförenligt med kärnan i våra demokratiska samhällen. Jag är oroad över att hans agerande förvärrar de splittringar som redan finns i landet och underblåser nationalismen , menar Selimovic (L).

- Makedonien är ett kandidatland till EU. Detta innebär att landet och dess ledning behöver uppfylla de skyldigheter som följer av ett medlemskap, bland vilka respekt för rättsstatens principer och de mänskliga rättigheter. EU måste därför sända ett mycket stark signal till Ivavov att hans beslut inte kan accepteras. Överlämnas inte makten snarast måste vi börja prata om att frysa landets förhandlingar med EU, avslutar Selimovic (L).

För mer information, kontakta:

Michel Anderlini