Selimovic (L): En historisk dag för klimatet!

Pressmeddelande från Liberalerna i Europaparlamentet

4 oktober 2016

EU-parlamentets miljöutskott har på gårdagens sammanträde röstat för att ratificera det världsomfattande klimatavtal som slöts i Paris förra året. Jasenko Selimovic, Europaparlamentariker för Liberalerna och ledamot i miljöutskottet, deltog i omröstningen och kommenterar denna historiska händelse:

- Historia har skrivits. Idag väntas hela kammaren rösta för ratificeringen, vilket innebär att avtalet kan träda i kraft redan i år. säger Selimovic (L).

- Dock är det viktigt att alla länder uppfyller det som de skriver under. Vi ser redan nu att vissa länder försöker undvika att bära sin del av bördan. Det får inte ske, fortsätter Selimovic (L).

- Nu återstår att implementera avtalet klokt i varje land. Vi måste ta hand om de som kommer att påverkas av förändringar. Omställningen måste göras så att den svagaste delen av befolkningen inte tar den största smällen. Annars underblåser vi ytterligare populistiska strömningar, avslutar Selimovic (L).

Även FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon och Frankrikes miljöminister Ségolène Royal, nuvarande ordförande i COP21, EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker, kommer att befinna sig i Strasbourg för att uppmärksamma denna historiska dag.

För mer information, kontakta:

Michel Anderlini