Sundin (L): Pinsamt att Sverige inte är modernt nog för Uberpop

Mathias Sundin, riksdagsledamot för Liberalerna, reagerar kraftigt på nedläggningen av Uberpop. Sundin kommer ta upp frågan till debatt i riksdagen med infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Regelverk behöver uppdateras för tjänster som Uberpop och politiken har varit oerhört senfärdig. Signalerna från regeringen har dessutom varit att det kanske ska förbjudas.

– Det är pinsamt att Sverige sällar sig till andra bakåtsträvande länder som tror man kan förbjuda framtiden. Självfallet ska både Uber, dess förare och andra liknande företag betala skatter och sköta sig. Det är politikens uppgift att skapa ett regelverk som möjliggör det. Förutom nyttan för kunderna, så gör den här typen av tjänster det enklare för många att få jobb och inkomst.

– Regeringen talar om den nya delningsekonomin och dess möjligheter, men när det kommer till kritan är det mentaliteten från industrisamhället som lyser igenom – det obekväma hanteras bäst med förbud, avslutar Mathias Sundin (L).

Mathias Sundin (L), riksdagsledamot 072 – 538 36 74

Jonatan Ohlin, pressekreterare 072 – 225 27 84