Dubbelt upp för Lidl Sverige på Dagligvarugalan – vann Årets Frukt- och Gröntavdelning och Årets Kampanj

Vid årets Dagligvarugala tog Lidl hem de prestigefyllda priserna Årets Frukt- och Gröntavdelning och Årets Kampanj för sin uppmärksammade restaurang Dill. Den tydliga profileringen av svenska frukter och grönsaker var en av anledningarna till vinsten Årets Frukt- och Gröntavdelning.

Juryns motivering till Årets Frukt- och Gröntavdelning lyder:
Årets Frukt- och Gröntavdelning har tilldelats en kedja som genom ett radikalt grepp i ett slag förenklat arbete i butik och samtidigt lyft butiksupplevelsen till ett torghandelsbesök. Där till är den svenska profileringen anmärkningsvärt tydlig.

Juryns motivering till Årets Kampanj lyder:
Överraska, förändra och utmana. Årets vinnare uppfyller alla kriterier på att med kreativitet, mod och med ett stolt självförtroende skapa en helt ny plattform för sin kvalitet och sitt varumärke.

– Vi är otroligt glada och stolta. Vi vill passa på att tacka vår personal och våra kunder, utan dem hade detta inte varit möjligt. Vi vill också ge ett extra tack till alla våra svenska odlare som har jobbat hårt för att få fram bästa kvalitet till vårt egna svenska varumärke Himlajord. Vi har lyssnat på våra kunder och nu erbjuder vi svenska frukter och grönsaker. Dessutom består 10 % av vårt frukt- och gröntsortiment av ekologiska produkter, säger Kristoffer Möller, ansvarig inköpare för frukt och grönt.

Som enda aktör på svenska marknaden levererar Lidl frukter och grönsaker till sina 168 butiker sju dagar i veckan. Lidl erbjuder alltid färska frukter och grönsaker och därför finns inga kylar eller fuktmaskiner som gör att varorna ser mer färska ut än vad de är. Lidl har också extra hårda krav på användningen av bekämpningsmedel. Eventuella restmängder av bekämpningsmedel på frukt och grönt får ligga på max 1/3 av EU:s lagstadgade maxnivåer.

– Juryn var eniga om att Lidl skapat en affärsmodell som skiljer sig från andra i branschen. Lidl kan med låga kostnader hålla en hög kvalitet till bra priser. Lidl har också en svenskodlad profil, säger Åke Rosengren, jurymedlem Fri Köpenskap.

Under hösten 2013 öppnade Lidl restaurang Dill. Under tre veckor kunde man besöka restaurangen, där den brittiske stjärnkocken Michael Wignall stod för matlagningen. Till en början var det få som upptäckte att det var Lidl som låg bakom restaurangen, men kastade man bara om två bokstäver i Dill fick man svaret vem som låg bakom restaurangen. Syftet med restaurangen var att bevisa att bra mat inte behöver kosta mer och att lyfta Lidls kvalitet.

– Det här är fantastiskt. Vi har lyft vår kvalitet och visat att bra mat inte behöver kosta mer. Ett stort tack till alla inblandade, säger Caroline Forsshéll, kommunikationschef.

Josefine Pettersson, Informatör, +46 70-988 16 82, josefine.pettersson@lidl.se

Vi är otroligt glada och stolta. Vi vill passa på att tacka vår personal och våra kunder, utan dem hade detta inte varit möjligt. Vi vill också ge ett extra tack till alla våra svenska odlare som har jobbat hårt för att få fram bästa kvalitet till vårt egna svenska varumärke Himlajord. Vi har lyssnat på våra kunder och nu erbjuder vi svenska frukter och grönsaker. Dessutom består 10 % av vårt frukt- och gröntsortiment av ekologiska produkter.
Kristoffer Möller, ansvarig inköpare för frukt och grönt