Grönsaker och frukt i topp när svenskar väljer ekologiskt

Grönsaker och frukt är favoriter bland de livsmedel svenskar helst köper ekologiskt. Av de tillfrågade uppger nästan hälften att det är viktigt eller mycket viktigt för dem att välja ekologiskt när de handlar. Det visar den eko-undersökning som Lidl Sverige nyligen låtit genomföra.

På uppdrag av Lidl Sverige har YouGov genomfört en undersökning där drygt 1000 svenskar tillfrågades om hur viktigt det är för dem att välja ekologiska varor när de handlar, samt vilken produktkategori de prioriterar vid eventuella ekologiska inköp.

Resultatet visar en topp tre med flerdelad bronsplats:

1. Grönsaker
  2. Frukt
  3. Kött / Ägg / Mejeriprodukter

Nästan hälften av de tillfrågade (44 %) uppger att det är viktigt eller mycket viktigt för dem att välja ekologiska varor när de handlar.

Efterfrågan på ekologiska varor växer stadigt. För att möta dessa önskemål tar Lidl till ett flertal grepp, bland annat genom att lyfta ekoveckor i butik.

- På Lidl ser vi att allt fler kunder väljer att handla ekologiskt. Bara under föregående år ökade vår försäljning av eko med hela 30 procent, säger Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig Lidl Sverige.

- För att möta den stora efterfrågan genomför vi just nu ekoveckor i butik, där ekologiska varor lyfts fram och där vi har extra förmånliga priser på ekoprodukter. Hela 15 procent av vårt frukt- och gröntutbud är ekologiskt och totalt sett ökade vi vårt ekologiska utbud med 50 procent under föregående år, säger Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig Lidl Sverige.

Fakta om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Lidl Sverige. Under perioden 28 februari - 2 mars 2017 har sammanlagt 1005 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

För att möta den stora efterfrågan genomför vi just nu ekoveckor i butik, där ekologiska varor lyfts fram och där vi har extra förmånliga priser på ekoprodukter. Hela 15 procent av vårt frukt- och gröntutbud är ekologiskt och totalt sett ökade vi vårt ekologiska utbud med 50 procent under föregående år.
Emelie Hansson, hållbarhetsansvarig Lidl Sverige