Lidl satsar på självkörande transporter

- Samarbete med Stockholmsbaserade Einride kan minska utsläppen med uppemot 100 procent

Livsmedelskedjan Lidl Sverige har tecknat ett avtal med techbolaget Einride för en övergång till eldrivna, självkörande lastbilstransporter. Förutsatt att nödvändiga tillstånd finns på plats kommer försök med Einrides T-pod inledas under kvartal tre 2018. Lidl, som under 2017 blev första livsmedelskedjan i Sverige att klimatkompensera för sin verksamhet fortsätter därmed sitt offensiva hållbarhetsarbete.

- Livsmedelsbranschen är mycket transportintensiv, vilket betyder stora utsläpp så länge man fortsätter med fossil teknik. Under verksamhetsåret 2016/2017 övergick vi helt till alternativa bränslen som el, fordonsgas, biodiesel eller Svanenmärkt diesel vilket minskade transporternas klimatpåverkan med 25 procent. Genom att ta nästa steg och gå över till elektriska lastbilstransporter kan transportens utsläpp minska med uppemot hundra procent. Einrides självkörande T-pod kan göra detta jättesteg i vårt arbete mot fossilfria transporter, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl Sverige.

På en pressträff idag klockan 10:00 presenteras det nya samarbetet mellan Lidl Sverige och Einride, som utvecklat den batteridrivna förarlösa T-poden.

Bakgrunden är den regelförändring som trädde i kraft 1 juli i år och som ger Transportstyrelsen mandat att bevilja tillstånd för försöksverksamhet med självstyrande fordon på allmänna vägar. Einride och Lidl har inlett en dialog med Transportstyrelsen och planerar att inkomma med en tillståndsansökan under november.

- Inrikes vägtransporter står för cirka 30 procent av de svenska utsläppen av växthusgaser. Vårt mål är att T-poden ska stå för 40 procent av de svenska vägtransporterna 2035, vilket skulle minska Sveriges utsläpp av växthusgaser med lika stor andel. Samarbetet med Lidl är ett viktigt steg i den riktningen, säger Robert Falck, VD, Einride.

Einrides och Lidls försöksverksamhet kommer att inledas i Halmstad.

Om Einride och T-poden
Einride är ett Stockholmsbaserat transportföretag, startat 2016. T-poden är en svensk uppfinning och Einrides lösning på transportsektorns logistiska och miljömässiga utmaningar. T-poden är själv- och fjärrstyrd vilket möjliggör batteridriven drift, också över långa distanser. T-poden är alltså inte en hybrid, utan går helt på elektricitet.

Specifikationer för T-poden:
Lastkapacitet: 15 standard-lastpallar (0.8 x 1.2 meter)

Vikt vid full last: 20 ton
Längd: cirka 7 meter
Batterikapacitet: 200 kWh
Räckvidd: 200 kilometer

Läs mer om T-poden här: einride.eu

Om Lidl
Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag ca 170 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se. I Lidls hållbarhetsredovisning finns ytterligare information om företagets klimatsatsningar och mer om hur livsmedelskedja klimatkompenserar för sin verksamhet. www.lidl.se/hallbarhet

För mer information, kontakta:
Emilia Liljeström, Enride

E-mail: emilia.liljestrom@einride.eu
Telefon: 0793-375033

Linn Hultén, presskontakt Lidl
E-mail: linn.hulten@jmwgolin.se
Telefon: 0709-578311

Pressträffen äger rum vid Lidls huvudkontor på Anderstorpsvägen 22 i Solna mellan kl.08.00 och 10.40 onsdagen den 25/10.