Lidl Sverige expanderar – bygger större centrallager i Halmstad

Positiv framtidstro, fler butiker i sydvästra Sverige och populärt butiksbakat bröd gör att Lidl Sveriges lager i Halmstad utökas. Lagret beräknas öka sin kapacitet med närmare 50%, och är beräknat att kunna klara av en butiksexpansion i södra Sverige.

Lidl bygger ut sitt lagerutrymme för att säkra en framtida tillväxt i Södra Sverige. Utbyggnationen gör att lagret i Halmstad växer från 29 000 kvadratmeter till drygt 40 000 kvadratmeter. Det blir därmed nästan lika stort som Lidls nya centrallager i Rosersberg som ligger i Stockholm. Det är på 43 000 kvadratmeter.

Lagret behöver även byggas ut för att klara av det bake off-flöde som tillkommit.
– Sedan ungefär två år tillbaka bakar vi eget bröd på Lidl. För att kunna hantera det bake off-flöde som tillkommit i verksamheten de senaste åren bygger vi ut med ytterliggare en frys. Sedan tidigare har alla bake off-produkter befunnit sig på externt lager. Utbyggnaden innebär att vi kommer att kunna hantera vårt butiksgräddade bröd på bästa sätt, säger Anne-Lill Lindholm, projektledare Lidl Sverige.

Entreprenörer för utbyggnaden är NCC och byggstart var första oktober. De beräknas vara klara till sommaren 2014.

Josefine Pettersson, Informatör, +46 8 5555 7095, josefine.pettersson@lidl.se
Anders Fredriksson, Byggchef, +46 8 55 55 70 85, anders.fredriksson@lidl.se