Lidl Sverige öppnar ny butik i kommande shoppingcenter

Lidl Sverige öppnar ny butik i det kommande shoppingcentret C4Shopping, Kristianstad. I butiken kommer ett fullständigt sortiment erbjudas och öppning planeras till hösten 2018. Etableringen är ett viktigt steg i Lidls ambitiösa expansionsplaner framåt, där målet är 200 butiker till 2020.

Exempelbild ny Lidl-butik

-    Vi har ambitiösa planer för Lidl i Sverige. Vårt mål är att etablera fler butiker i attraktiva lägen, så att allt fler kan få tillgång till vårt populära utbud av produkter och varor. Många känner till och uppskattar våra standardbutiker. Genom anpassning av vårt butikserbjudande utifrån rätt plats och förutsättningar kan vi även vara en naturlig del i till exempel nya shoppingcenter, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Byggnationen av shoppingcentret i Kristianstad är i full gång. Med ett strategiskt läge i regionen invid E22 beräknas årligen ca 5 miljoner besökare ta sig till shoppingcentret.

-    Lidls etablering i regionens nya shoppingcenter känns oerhört spännande. Vi har en uppskattad butik sedan tidigare i västra Kristianstad och ser stor potential i en starkare närvaro. Vi ser mycket positivt på att vi med den nya etableringen blir en del i en ny kommersiell mötesplats i sydöstra Sverige. Det är dessutom givande att planera för en kundupplevelse i ett modernt och uttalat miljöinriktat shoppingcenter, säger Lulu Gylleneiden, fastighetschef Lidl Syd.

Lidls höga ambitioner inom hållbarhetsområdet och noga utvecklade sortiment går hand i hand med C4Shoppings uttalade miljöambitioner. På parkeringsplatserna planeras bl.a. ett antal laddstolpar för elbilar och kopplingen till kollektivtrafik är tydlig. Genom att planera och bygga med resurseffektiva och miljövänliga lösningar är målet att skapa ett miljöcertifierat handelsområde.

-    Vi är väldigt glada att Lidl Sverige blir en del av vårt kommande utbud på C4Shopping. De har en profil med stora delar hållbara inslag samt ett omsorgsfullt utvecklat sortiment som rimmar väl med våra höga ambitioner. De blir ett attraktivt tillskott till regionens främsta shoppingcenter, säger Per Frankenius, styrelseordförande i C4Shopping.

Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag 170 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se.

Vi har ambitiösa planer för Lidl i Sverige. Vårt mål är att etablera fler butiker i attraktiva lägen, så att allt fler kan få tillgång till vårt populära utbud av produkter och varor. Många känner till och uppskattar våra standardbutiker. Genom anpassning av vårt butikserbjudande utifrån rätt plats och förutsättningar kan vi även vara en naturlig del i till exempel nya shoppingcenter.
Johan Augustsson, fastighetsdirektör Lidl Sverige
Lulu Gylleneiden, fastighetschef Lidl Syd