Lidl växer i Malmö – öppnar ny butik i city

Lidl Sverige fortsätter att växa. Nu har livsmedelskedjan tecknat avtal om att öppna i det nya Caroli. Det blir Lidls 8e butik i Malmö och den nya butiken beräknas öppna under året.

- Vi letar kontinuerligt efter nya lägen för att etablera oss runt om i Sverige. Vi vill växa såväl genom att bygga egna butiksfastigheter som att etablera oss i befintliga lokaler. Det är självklart att Lidl ska vara en del av det nya utvecklade Caroli och dess nya profil. Vårt hållbarhetsarbete ligger i framkant och passar utmärkt för etableringar i stadskärnor. Genom smart logistik minskas antalet transporter till Lidl till enbart en leverans per dag och butik, säger Lulu Gylleneiden, fastighetschef Lidl Syd.

Totalt planerar Lidl Sverige att växa med ytterligare ett 30-tal butiker fram till och med 2020.

Butiken i Caroli blir 1 800 kvadratmeter stor. I samband med övertagandet kommer lokalen att anpassas efter Lidls nya butikskoncept. Här kommer kundernas mötas av en stor bake-off med nybakat bröd och ett frukt- och grönt-torg.

Lidl har 10 000 butiker i världen vilket ställer höga krav på både sortiment och kvalitet. Lidl har en hög andel av miljömärkta varor och är också den enda rikstäckande livsmedelskedja i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Linn Hultén, presskontakt
E-mail: linn.hulten@lidl.se