Lidls byggboom - Tecknar avtal om tio nya butikslägen

Idag har Lidl 170 butiker runt om i Sverige. Målet är att nå 200 butiker till 2020. Hittills i år har butikskedjan redan öppnat i Södertälje och snart även Kungsängen, Motala och Flemingsberg. Det långsiktiga målet är drygt 300 butiker i Sverige.

Under verksamhetsårets första sex månader har Lidl tecknat avtal om etablering på tio nya platser. Nya butiker öppnar snart i Göteborg, Karlskoga, Kristianstad, Malmö, Mölndal, Norrköping, Sigtuna, Uppsala, Visby och Österåker.

Exempelbild nytt butikskoncept Lidl Sverige

- Vi har höjt expansionstakten ordentligt med målet att nå 300 butiker i hela Sverige. Vårt nya butikskoncept uppskattas av såväl kunder som mark- och fastighetsägare. Nu har vi tecknat avtal om nya butiker på tio platser och hoppas kunna addera ytterligare lägen under hösten. Det är en förutsättning för vi ska kunna fortsätta växa, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl.

Det nya butikskonceptet som lanserades förra året håller redan på att förändra bilden av Lidl som företag och är ett bevis på det nytänkande som råder. Butiken som nyligen öppnat i Växjö blev den första detaljhandelsfastighet i Sverige som uppnått högsta BREEAM-standarden Outstanding. Samma betyg har nu även tilldelats butikerna i Södertälje och Kungsängen. Butiken i Växjö har även vunnit pris som världens grönaste handelsfastighet. Lidls mål är att alla nya, egna fastigheter ska miljöcertifieras.

Hållbarhet är bara en av faktorerna som styrt Lidl i utvecklingen av de nya butikerna. Idag ligger fokus på en rymlig, ljus och lättöverskådlig shoppingupplevelse. Butikerna är också byggda att fungera med Lidls smarta logistiska tänk som minimerar antalet transporter till och från butikerna. En strategi som minskar både klimatpåverkan och buller i närområdet. Vid sidan av nybyggnationerna pågår ett omfattande upprustningsarbete där samtliga butiker får ny utformning. Hittills har 126 av de befintliga butikerna i Sverige rustats upp.

- De nya lägena visar vår ambition att växa med såväl egna byggnader som hyresgäst i befintliga köpcentrum, bostadsprojekt och retail-parker. Vi letar efter lägen där det finns naturliga flöden. Vi har också en hög flexibilitet i att kunna anpassa oss till lokala önskemål och krav, fortsätter Johan Augustsson.

Lidl genomför även stora investeringar i sitt huvudkontor och sina logistikcenter. Ett nytt logistikcenter byggs i Örebro. Det befintliga centret i Rosersberg ska utökas. Projekt som möjliggör en högre takt i expansionen.

På följande platser har Lidl tecknat avtal om nya butiker:

Göteborg  -  Kungsgatan
Karlskoga  -  Saxlyckevägen
Kristianstad  -  C4 Shopping
Malmö  -  Västra Hamnen
Mölndal  -  Brogatan, Mölndals Nya Centrum
Norrköping  -  Klockaretorpet
Sigtuna  -  Sigtuna stadsängar
Uppsala  -  Boländerna
Visby  -  Skarphäll
Österåker  -  Åkersberga

Snabbfakta

Under verksamhetsårets första sex månader har Lidl tecknat avtal om etablering på tio nya platser. Nya butiker öppnar snart i Göteborg, Karlskoga, Kristianstad, Mölndal, Norrköping, Sigtuna, Uppsala, Malmö, Visby och Österåker.

- Vi har höjt expansionstakten ordentligt med målet att nå 300 butiker i hela Sverige. Vårt nya butikskoncept uppskattas av såväl kunder som mark- och fastighetsägare. Nu har vi tecknat avtal om nya butiker på tio platser och hoppas kunna addera ytterligare lägen under hösten. Det är en förutsättning för vi ska kunna fortsätta växa.
Johan Augustsson, fastighetsdirektör på Lidl