Lidls ekoförsäljning ökade med 60 procent – stora förhoppningar för 2016

Försäljningen av ekologiska varor hos Lidl Sverige har ökat markant. Under 2015 kunde Lidl visa en försäljningsökning av ekoprodukter med 60 procent. Den största delen kommer från frukt och grönt där ekologiskt nu står för drygt 10 procent av försäljningen. Satsningen på ekologiska produkter är ett strategiskt beslut och ses av Lidl som en av de viktigaste satsningarna de kommande åren.

Antalet ekoprodukter har fördubblats under året som gått och Lidl ser ingen minskad takt framöver.

-           I dag utgör eko-produkter drygt 5 procent av totala antalet artiklar. Det är en fördubbling mot föregående år och vi räknar med att kunna fördubbla antalet eko-artiklar även under 2016, säger Katarina Rosenqvist, Hållbarhetschef Lidl Sverige.

Omsättningsmässigt uppgår ekoförsäljningen 2015 till 2,4 procent av livsmedelsförsäljningen och Katarina Rosenqvist ser att det finns fortsatt utrymme för att växa mer.

-           Vi är knappt ur startgropen och med en 60 procentig ökning är vi glada och stolta över att det går åt rätt håll. Under 2016 strävar vi efter att ha minst ett ekologiskt alternativ inom varje relevant produktkategori. Vi börjar få ett bra bassortiment, nästa steg är att få ännu bättre fart på försäljningen, säger Katarina Rosenqvist.

Enligt Lidl Sveriges VD Conor Boyle är satsningen på ökat ekologiskt sortiment ett strategiskt beslut och en av de viktigaste satsningarna de kommande åren.

-           Svenska konsumenter är mycket medvetna och efterfrågar både ekologiska och miljömärkta varor i högre utsträckning än i många andra europeiska länder. Att utöka vårt ekologiska sortiment är därför ett strategiskt beslut för oss och en av våra viktigaste satsningar för de kommande åren, säger Conor Boyle, VD Lidl Sverige.

Av de ekologiska produkterna finns 90 procent inom Lidls egna varumärken, som exempelvis Ängens med svenska mejeriprodukter, Svea Lantkött med svenskt kvalitetskött och Himlajord med svenska frukter och grönsaker.

För mer information, kontakta Josefine Pettersson, informatör Lidl Sverige
070-9881682 – josefine.pettersson@lidl.se

För mer information, kontakta Josefine Pettersson, informatör Lidl Sverige
070-9881682 – josefine.pettersson@lidl.se

Lidl är ett familjeägt företag och finns i över 25 länder med sammanlagt 10 000 butiker. I Sverige har Lidl i dag 169 butiker och finns från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 000 medarbetare i Sverige. Läs mer på lidl.se.

Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag 170 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se.