Stjärnkocken Titti Qvarnström i köket på ny popup-restaurang av Lidl Sverige

Lidl kan nu presentera att deras tredje po pup-restaurang kommer ske i samarbete med Titti Qvarnström, Sveriges första kvinnliga kock med en stjärna i den prestigefulla Guide Michelin. Det blir det senaste i raden av lyckosamma samarbeten med framstående kockar. När, hur och var i Stockholm restaurangen kommer att poppa up är fortfarande hemligt. Bokningen kommer att öppnas upp den 2 december.

Titti Qvarnström är köksmästare på och ägare till restaurangen Bloom in the Park i Malmö och är den första kvinnan i Sverige som fått en stjärna i prestigefulla Guide Michelin. Bloom in the Park utsågs på Restauranggalan i Stockholm den 2 november till Årets krog 2015, med bland annat motiveringen att köket ”levererar det oväntade, spännande och smakrika år efter år” och att det ”strålar internationellt skimmer över krogens skickliga medarbetarstjärnor”. Titti har också varit med i Kanal 5:s program Köksmästarna och i tävlingen Årets kock, samt fått White Guides utmärkelse “Årets Rising Star”.

– För mig är råvarorna det allra viktigaste. När jag fick frågan trodde jag att det kunde bli en utmaning att endast använda Lidls produkter, men efter att ha börjat provlaga med Lidls varor så känner jag mig lugn. Jag ser fram emot att få komma igång på riktigt med att laga mat på Lidls råvaror, säger Titti Qvarnström.

– För mig betyder också mycket att Lidl samarbetar med Barncancerfonden, som gör ett väldigt viktigt jobb, fortsätter Titti Qvarnström.

– Stjärnglänsande Titti Qvarnström är landets just nu mest spännande kock. Vi på Lidl är oerhört stolta över att hon har valt att samarbeta med oss genom att laga sina högklassiga maträtter på våra råvaror, säger Caroline Forshéll, kommunikationschef på Lidl.

– Vi gillar att utmana fördomar och bevisa att bra mat inte behöver kosta mer. Restaurang Dill var en fullbokad succérestaurang vars biljetter sålde slut på 19 min och gästerna var mycket nöjda. Nu kan vi genom vår nya pop up återigen erbjuda kvalitetsmat till ett lågt pris, denna gång även med underhållning. Jag hoppas få träffa båda nya och gamla gäster i den nya restaurangen, fortsätter Caroline Forshéll.

Mer information om var och när den första aktiviteten inom ramen för samarbetet kommer att ”poppa upp” kommer att presenteras inom kort, men det kommer att bli något storartat, lovar Lidl.

Lidls tidigare pop up-restauranger och samarbeten med stjärnkockar:
De flesta vet att maten på Lidl har ett lågt pris, men det många inte vet är att den också håller hög kvalitet. För att bevisa att bra mat inte behöver kosta mer öppnade Lidl 2013 popup-restaurangen Dill vid Slussen i Stockholm. Den brittiske stjärnkocken Michael Wignall stod för matlagningen och alla råvaror som användes kunde inhandlas i närmaste Lidl-butik. Michael Wignall driver vanligen krogen The Latymer utanför London, en etablerad restaurang som har två stjärnor i prestigefulla Guide Michelin. Uppmärksamheten var stor och många njöt av fine dining till bra pris. Biljetterna sålde slut på 19 minuter.

För att övertyga kvarvarande skeptiker att bra mat inte behöver kosta mer, följdes gourmetrestaurangen Dill upp med Fördomsturnén, en portabel stjärnkrog med stjärnkocken Angela Hartnett, som driver fyra framgångsrika restauranger i London och är en av få kvinnliga kockar som fått en Michelinstjärna. Under Fördomsturnén överraskades kritiska personer ute i landet med en mobil restaurang på deras farstukvist. De hade skrivit på Facebook att de är tveksamma till om det verkligen går att laga riktigt god mat med råvaror som inte behöver kosta så mycket.

Caroline Forsshéll, Kommunikationschef, 070-988 16 28, caroline.forsshell@lidl.se