Lifco förvärvar majoriteten av norska Hydal

Lifcos dotterbolag Cenika har tecknat avtal om att förvärva majoriteten av norska Hydal AS, som är Skandinaviens ledande tillverkare av aluminiumkabinett för utomhus- och inomhusbruk.

Verksamheten startade 1977 och Hydal är baserat i Håvik i Norge. Hydal omsatte 2016 cirka 50 MNOK. Bolaget har 25 anställda och kommer att konsolideras i affärsområdet Systems Solutions, division Byggmaterial.

Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

För mer information om Hydal, besök www.hydal.no .

Tel 0730 244 872, E-post ir@lifco.se

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 26 länder. Koncernen omsatte 2016 cirka 9 miljarder SEK med en EBITA-marginal på 15%. Läs mer på www.lifco.se

Snabbfakta

Hydal AS är Skandinaviens ledande tillverkare av aluminiumkabinett för utomhus- och inomhusbruk. Hydal utvecklar och tillverkar aluminiumkabinett och skyddsskåp, kontrollbord, racks och luftkonditionering för kabinett. Verksamheten sker i nära samarbete med kunder inom telekommunikation och elektronikindustrin. Verksamheten startade 1977 och Hydal är baserat i Håvik i Norge. Hydal omsatte 2016 cirka 50 MNOK och bolaget har 25 anställda.