Lifco förvärvar majoriteten av norska Hydal

Lifcos dotterbolag Cenika har tecknat avtal om att förvärva majoriteten av norska Hydal AS, som är Skandinaviens ledande tillverkare av aluminiumkabinett för utomhus- och inomhusbruk.

Verksamheten startade 1977 och Hydal är baserat i Håvik i Norge. Hydal omsatte 2016 cirka 50 MNOK. Bolaget har 25 anställda och kommer att konsolideras i affärsområdet Systems Solutions, division Byggmaterial.

Förvärvet kommer inte att ha någon väsentlig effekt på Lifcos resultat och finansiella ställning under innevarande år.

För mer information om Hydal, besök www.hydal.no.

Tel 0730 244 872, E-post ir@lifco.se

Lifco förvärvar och utvecklar marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Lifco har 133 bolag i 26 länder. Koncernen omsatte 2016 cirka 9 miljarder SEK med en EBITA-marginal på 15%. Läs mer på www.lifco.se

Lifco erbjuder ett tryggt ägande för små och medelstora företag. Lifcos affärsidé är att förvärva och utveckla marknadsledande nischverksamheter med potential att leverera uthållig resultattillväxt och goda kassaflöden. Lifco styrs av en tydlig filosofi som innebär att bolaget är långsiktigt, har fokus på lönsamhet och har en starkt decentraliserad organisation. Koncernen har tre affärsområden: Dental, Demolition & Tools och Systems Solutions. Lifco hade vid årsskiftet 138 rörelsedrivande bolag i 29 länder. År 2017 omsatte Lifco 10,0 miljarder SEK med ett EBITA-resultat på 1 732 MSEK och en EBITA-marginal på 17,3%. Läs mer på www.lifco.se

Snabbfakta

Hydal AS är Skandinaviens ledande tillverkare av aluminiumkabinett för utomhus- och inomhusbruk. Hydal utvecklar och tillverkar aluminiumkabinett och skyddsskåp, kontrollbord, racks och luftkonditionering för kabinett. Verksamheten sker i nära samarbete med kunder inom telekommunikation och elektronikindustrin. Verksamheten startade 1977 och Hydal är baserat i Håvik i Norge. Hydal omsatte 2016 cirka 50 MNOK och bolaget har 25 anställda.