Ascenditurs extra bolagsstämma godkände förvärv av LightAir Holding AB

(NGM: BIOL MTF)

Vid den extra bolagsstämman i Ascenditur AB i Stockholm den 20 december 2016 fattades följande beslut:

Minskning av aktiekapitalet
Ascenditur har för närvarande 2 842 304 utestående aktier. Aktiekapitalet är 17 053 824 SEK. Aktiens kvotvärde är 6 SEK.

Beslutades i enlighet med styrelsens förslag om en minskning av aktiekapitalet. Minskningen ska ske genom att aktiens kvotvärde minskas från 6 SEK till 1,50 SEK för avsättning till fritt eget kapital. Beslutet innebär sålunda en minskning av aktiekapitalet med 12 790 368 SEK (2 842 304 aktier x 4,50 SEK). Efter genomförd minskning uppgår aktiekapitalet till 4 263 456 SEK.

Minskningen genomförs utan indragning av aktier. Genom att aktiekapitalet återställs genom apportemissionen kan beslutet om minskning av aktiekapitalet verkställas utan tillstånd av Bolagsverket.

Förvärv av LightAir Holding AB
Stämman beslutade, som ett led i förvärvet av LightAir Holding AB, att byta namn på bolaget till LifeAir AB (publ) och anta en ny bolagsordning med ändrad firma och verksamhet.

Det beslutades i enlighet med styrelsens förslag om förvärv av samtliga aktier i LightAir Holding AB genom en apportemission. Köpeskillingen för samtliga aktier i LightAir Holding AB uppgår till (högst) 9 515 539 aktier, vilket motsvarar 77 procent av aktiekapitalet i Ascenditur efter genomförd nyemission.

Beslutades att godkänna styrelsens förslag om nyemission av aktier mot betalning av aktier i LightAir Holding AB enligt följande:

Bolagets aktiekapital skall öka med högst 14 273 308,50 SEK (efter minskning av aktiekapitalet) genom nyemission av högst 9 515 539 aktier.

Rätt att teckna de nya aktierna skall endast tillkomma aktieägarna i LightAir Holding AB med rätt och skyldighet att betala de tecknade aktierna genom tillskott av apportegendom i form av samtliga aktier i LightAir Holding AB, inklusive sådana aktier som emitteras i pågående nyemissioner i LightAir Holding AB. Varje tecknare skall erhålla nya aktier i Ascenditur AB i pro rata-andel i relation till respektive tecknares innehav av aktier i LightAir Holding AB.

Apportegendomen kommer att vid full teckning av apportemissionen tas upp till en emissionskurs som motsvarar stängningskursen den 20 december 2016, dagen för den extra bolagsstämmans beslut. Med en aktiekurs på 6 SEK skulle det motsvara en emissionskurs på 6 SEK och ett totalt vederlag om 57 093 234 SEK.

Samtliga nya aktier som emitteras berättigar till utdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att nyemissionen har registrerats hos Bolagsverket och aktierna införts i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.

Teckning av aktier skall ske under perioden 2 – 16 januari 2017. Betalning skall ske genom tillskjutande av apportegendomen senast i samband med teckning. Stämman beslutar att styrelsen har rätt att förlänga tiden för teckning och betalning.

Val av styrelse

Nyval skedde av Bengt Holmqvist, Göran Wikström och Peter Holmberg. Omval skedde av styrelseledamöterna Rolf Börjesson och Sören Gyll. Styrelseledamöterna valdes med verkan från första januari 2017 för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Styrelsen kommer att vid det konstituerande mötet utse styrelsens ordförande inom sig.

Arvoden åt styrelsen

Styrelsearvodet fastställdes till sammantaget 300 000 SEK, varav ordföranden skall erhålla 100 000 SEK och var och en av de styrelseledamöter som inte är anställda i bolaget skall erhålla 50 000 SEK.

Roger Sogge, idag VD i LightAir Holding AB, ersätter efter årsskiftet Jenny Carenco som VD i Ascenditur AB (publ).

Jenny Carenco

VD, Ascenditur AB