Valberedningens förslag till årsstämman i LifeAir AB (publ)

Valberedningen i LifeAir föreslår en förstärkning av styrelsen med tre nya ledamöter med erfarenhet från bland annat e-handel, ventilationsteknik, försäljning och affärssystem. ”Den föreslagna styrelsen innebär ett starkt tillskott av nya ledamöter som kommer öka bolagets möjligheter att lyckas med kommande produktlanseringar och utvecklingen av nya, effektiva affärsmodeller”, säger Rolf Börjesson, bolagets nuvarande ordförande.

Förslag avseende val av styrelse, revisorer och arvoden (punkt 9-11 i dagordningen till årsstämman den 23 maj 2017)

Bolagets valberedning, som utgörs av styrelseordföranden Rolf Börjesson och styrelseledamoten Sören Gyll och som företräder cirka en procent av aktierna och rösterna i bolaget, föreslår följande till årsstämman i LifeAir AB (publ) den 23 maj 2017:

Fem ordinarie styrelseledamöter och inga suppleanter.

Nyval av Paul Fischbein, Per Hedebäck och Magnus Khysing. Omval av styrelseledamöterna Göran Wikström och Peter Holmberg. Rolf Börjesson, Sören Gyll och Bengt Holmqvist har avböjt omval.

Paul Fischbein föreslås bli vald till styrelseordförande.

Styrelsearvode ska utgå om sammantaget 550 000 SEK, varav ordföranden ska erhålla 150 000 SEK och övriga ledamöter 100 000 SEK vardera.

Sedan tidigare har valberedningen föreslagit följande:

Omval av Tommy Mårtensson som revisor.

Arvode till revisorn föreslås utgå enligt godkänd räkning.

Information om styrelseledamöter föreslagna till nyval

Paul Fischbein (44) var 2011-2016 VD och koncernchef för Qliro Group, en ledande e-handelskoncern i Norden. Paul har innan dess bland annat grundat e-handelsbolaget Tretti.se som åtta år efter starten såldes till Qliro Group 2011. Paul har idag även styrelseuppdrag i bland annat Pricerunner, Designonline.se, Budbee och branschföreningen Svensk Distanshandel samt är föreslagen att tillträda såsom styrelseordförande i Everysport Media Group. Paul är civilekonom med examen från Lunds universitet.

Per Hedebäck (52) är sedan hösten 2011 President - Business Area Mist Elimination hos Munters AB. Per har 2007-2011 varit vice VD hos Opcon AB, försäljnings- och affärsutvecklingschef 2004-2007 hos Tradimus AB, regionschef i Stockholm 2001-2004 hos Arkitektkopia AB, försäljningschef för Enron i Sverige 1999-2001, teknisk attaché 1995-1998 vid svenska ambassaden i London samt ansvarig för Energi & Miljö 1985-1998 hos J&W AB. Per var tjänstledig från J&W då han tjänstgjorde vid ambassaden i London. Han är också styrelseordförande i ett av Munters dotterbolag. Per är civilingenjör vid KTH samt har en Executive MBA vid Handelshögskolan i Stockholm.

Magnus Khysing (47) är sedan nyåret 2016 chef för C.Concur Nordic (dotterbolag till SAP SE). Han var från den 1 augusti 2014 affärsområdeschef för SAP Nordic & Baltics Region. Magnus var VD för svenska SAS Institute AB under tiden 2011-2014, affärsområdeschef för samma bolag 2004-2011, Senior Account Manager och Product Manager 2001-2004 hos Cisco Systems AB, Product Manager 1996-2000 hos Siemens AB samt Erasmus Trainee hos IBM GmbH i Tyskland. Han har styrelseuppdrag i Mestro AB, BBD AB samt Krylbo Verkstäder AB. Magnus är civilingenjör vid KTH samt har examen från IFL Business Economics och IFL Strategy, Marketing and Leadership vid Handelshögskolan i Stockholm.

Martin Eliasson
Ekonomichef, LifeAir AB (publ)
martin.eliasson@lifeair.com

Denna information är sådan information som bolaget är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 11 maj 2017 kl. 10:00 CET.