Kvartalsrapport för det tredje kvartalet 2016

• Nettoomsättningen i koncernen, likaväl som moderbolaget, uppgick under tredje kvartalet till 1 645 tKr vilket var 74% över Q3 2015.
  • Tillväxten i försäljningen av antalet tester är 26% jämfört med det tredje kvartalet föregående år.
  • Distributörsnätet expanderat med nya distributörer i Tyskland och Italien.
  • Projektet med den unika kvantitativa engångstesten följer fortsatt projektplanen. Integrationen av elektronik och reagens påbörjat
  • Rekryteringen till den cancerstudie som pågått under 2015/2016, började under Q3 lida mot sitt slut. Totalt c:a 200 hundar ingår och sammanställning av data skall göras under återstoden av 2016.

Tredje kvartalets intäkter var 1 645 tKr. Kvartalet, som innehåller semestermånaderna juli och augusti, överträffade därmed motsvarande period förra året med nästan 75%. Ser man över årets tre första kvartal innebär en nettoomsättning av 5 623 tKr en ökning med 63% jämfört med 2015. Vi passerade 2015 års totala försäljning redan i juli och har under årets 9 första månader haft c:a 19% högre intäkter än under hela 2015.

Försäljningsvolymen i reagens ligger för kvartalet 26% över motsvarande period 2015 och ser man över de första nio månaderna har Bolaget sålt motsvarande c:a 95% av det totala antalet tester under hela 2015! Instrumentförsäljningen under årets första nio månader uppgår till 94 st instrument mot 134 st under hela 2015. Det är vår uppfattning att vi under det fjärde kvartalet kommer att sälja instrument i en takt som gör att 2015 års totalsiffra överskrids.

I Asien är Kina den starkast växande marknaden. Under 2016 har Kina gått om Korea som den marknad i Asien där LifeAssays® säljer mest. Vi ser att konsumtionen per instrument ökar och vår Distributör ökar under hösten sina insatser för att kunna placera fler instrument. Här står vi fast vid vår tidigare bedömning att potentialen i den kinesiska marknaden är i nivå med den i Japan.

För att utnyttja momentet vi ser i den kinesiska marknaden, kommer vi i det kortare perspektivet att fokusera en del av de resurser som krävs för att genomdriva det sista steget av registreringen i Japan till den kinesiska satsningen. Parallellt skall vi säkerställa finansiering och plan för att genomföra den japanska registreringens sista steg. Detta kommer självklart att försena insteget på den japanska marknaden något men tillväxttakten i Kina gör att vi ser en snabbare utveckling av Bolagets försäljning genom denna åtgärd.

Arbetet vi gjort med att öppna säljkanaler i nya länder gav resultat genom att avtal tecknades med distributionspartners i Tyskland och Italien under september.

Projektet med vår unika kvantitativa engångstest fortsätter att gå enligt plan. Som tidigare meddelats startar vi nu den delen som skall koppla ihop elektroniken med reagens. Intermediära resultat från projektet visar samma prestanda som dagens Magnia instrument, vilket är mycket lovande. Vi borde se de första resultaten från integrationen av reagens och elektronik i början av Q1 2017.

Kostnadsökningarna beror på konsolideringen av Magnasense och intensifierade insatser inom marknad och försäljning.

Nämnas kan att under årets första nio månader har vi i egen regi deltagit i 4 nordiska och 3 ickenordiska utställningar. Detta inte inräknat de utställningar våra distributörer själva genomför lokalt. Utställningar exponerar vårt varumärke för existerande och kommande kunder och denna typ av aktiviteter kommer att prioriteras även under de kommande kvartalen.

LifeAssays® har under det tredje kvartalet levererat reagens till den australiensiska cancerstudien.  Rekryteringen går mot sitt slut och de hundar som fortfarande finns inne i studien kommer att avslutas under Q4. Då skall data sammanställas för att steg två skall kunna inledas i början av 2017. Resultaten är som tidigare meddelats mycket intressanta och vi ser fram emot steg två.

Studien har uppmärksammats i USA genom press och TV. Detta har lett till att även kliniker utanför de som är med i själva studien, har fått upp ögonen för vårt system. För att kunna kapitalisera på detta kommer Q4 att fokuseras på att förstärka vår närvaro i USA.

25 november 2016

Anders Ingvarsson, MSc

VD för LifeAssays AB

anders.ingvarsson@lifeassays.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som LifeAssays® AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

För ytterligare information kontakta VD för LifeAssays AB, Anders Ingvarsson +46 46 286 54 00 eller email: info@lifeassays.com