DELÅRSRAPPORT 1 JANUARI – 30 SEPTEMBER 2009

(NGM:BIOL MTF)

• Försäljningen under årets första nio månader 2009 uppgick till 2 547 TSEK (1 877)

• Försäljningen under tredje kvartalet uppgick till 928 TSEK (641)

• Rörelseresultatet under årets första nio månader uppgick till –7 547 TSEK (-8 174)

• Rörelseresultatet under tredje kvartalet uppgick till -2 260 TSEK (-2 061)

• Resultat per aktie uppgick till –0,62 kr (-0,84) och efter full utspädning

-0,62 kr (-0,84 )

• Tvåårigt samarbetsavtal, värt totalt minst 5 MSEK , tecknat med Carema

Försäljningen under årets första nio månader uppgick till 2 547 TSEK (1 877).

Kommentarer till försäljningen

Inom hästsportområdet har försäljningen och antalet kunder fortsatt att öka. Merparten av Bolagets försäljning under de första tre kvartalen 2009 har uppnåtts inom detta marknadsområde.

Avtal som kommer att generera intäkter från januari 2010

Inom sårområdet har Bolaget tecknat avtal med vårdföretaget Carema Omsorg AB, vilket kommer att generera intäkter från januari 2010. Samarbetsavtalet innebär att Carema inför Biolights metod på samtliga sina äldreboenden runt om i landet. Avtalet, som är Bolagets hittills största affär, har ett värde om minst 2,5 MSEK per år, till att börja med under de närmaste två åren.

Sårvårdsmarknaden

Carema Omsorg, ett av landets ledande privata företag inom marknaden för äldreomsorg, har under de senaste åren hyrt ett antal utrustningar i syfte att utvärdera möjligheterna att uppnå en väsentlig kvalitetsförbättring genom att införa Biolight som standard vid behandling av svårläkta sår. Utvärderingen var klar under sommaren 2009 och visade att de enheter som arbetade med Biolight, hade nått avsevärt bättre resultat än övriga enheter. Baserat på resultaten från utvärderingarna fattade Carema beslutet att införa Biolight som standardmetod vid behandling av sår på samtliga äldreboenden runt om i landet.

Fram till årsskiftet kommer Biolight att leverera ut utrustningar till Caremas samtliga enheter, så att dessa kan införa metoden med start i början av januari 2010. Samarbetsavtalet sträcker sig initialt över två år, fram till slutet av 2011. Biolights intäkter från uthyrningen kommer att vara minst 2,5 MSEK per år. På www.biolight-wound.se kan man läsa mer om samarbetet mellan Biolight och Carema och där kan man även ta del av vad pressen skriver och vad som rapporterats i radio.

Bolaget ökar nu marknadsinsatserna inom sårområdet. Under den närmaste tiden kommer detta att ske inom de regioner metoden redan har en stark ställning och där Carema samtidigt har en hög närvaro.

Användningen av Biolight för behandling av sår inom äldreomsorgen har kommit längst i nordvästra Skåne och framförallt i Ängelholm. Biolights behandlingsmetod används rutinmässigt i arbetet med svårläkta sår både inom kommunens vårdenheter och i landstingets sjukhus. Carema har ett stort antal vårdplatser inom Region Skåne och en god täckning i Ängelholm.

En större klinisk Fas III studie angående behandlingen av diabetiska fotsår, startade i augusti månad 2008 och beräknas vara slutförd under 2010. Av de involverade klinikerna tillhör några den internationella frontlinjen inom området.

Över 1000 svenskar amputeras årligen som en direkt följd av diabetiska fotsår. Den totala kostnaden för detta uppskattas till över en miljard kronor. En väsentligt snabbare läkning torde minska riskerna för amputationer. Om resultaten från denna större kliniska Fas III studie överensstämmer med resultaten från tidigare mindre studier kommer en fokuserad satsning på diabetesvården att inledas.

Hästsportmarknaden

Sedan ett år tillbaka bearbetar Bolaget den svenska hästsportmarknaden. Utöver ett stort antal enskilda hästägare och fritidsryttare består den svenska marknaden av flera tusen tävlingsinriktade aktörer inom främst hästhoppning, dressyr, trav, galopp och fälttävlan. Under det första året koncentrerade bolaget marknadsbearbetningen på aktörerna inom ridsporten, främst hästhoppningen. Under sommaren 2009 har Biolight utökat säljresurserna inom området från en till fyra personer. Bolaget har nu påbörjat marknadsbearbetningen av den kommersiellt starka travsporten, vilket har resulterat i att ett antal ledande travtränare, främst i södra Sverige, nu infört Biolight för att nå snabbare läkning och rehabilitering efter skador.

I det fortsatta marknadsarbetet kommer Bolaget i stor utsträckning att bearbeta professionella aktörer inom rid-, trav- och galoppsporterna, främst tränare, uppfödare och rehabstall. Sammantaget är det tusentals enheter enbart på den svenska marknaden, vilka är beroende av att alltid ha sina hästar i bästa tänkbara kondition.

Erfarenheterna bland användarna av Biolight är att behandlingen avsevärt kortar ner läkningstiden i samband med skador samt att man nå snabbare återhämtning efter fysisk ansträngning. Läs mer om hur Royne Zetterman, en av landets mest kända hästtränare, uttrycker sig om metoden på www.biolight-animal.se. Team Zetterman består bland annat av två landslagsryttare inom hästhoppningen och teamet är även känt för att man under lång tid har utbildat topphästar till den internationella eliten inom området.

Bolagets strategi för den internationella marknaden går i korthet ut på att låta ett antal professionella aktörer pröva metoden under en period. Först när ett tillräckligt stort antal användare har skaffat sig goda erfarenheter av användningen kan det bli aktuellt att gå in i samarbeten med lokala återförsäljare och teckna försäljnings- och distributionsavtal.

Estetikmarknaden

Sedan hösten 2007 bedriver bolaget ett utvecklingsprojekt som syftar till att erbjuda lösningar för den estetiska marknaden. En av målsättningarna är en snabb och effektiv behandling mot främst aktiv akne samt ett antal andra applikationer inom estetikområdet. Studier visar att akne är ett av de enskilt störst besvären för unga människor. Under oktober månad 2009, startar ytterligare en serie utvärderingar av Bolagets nya aknebehandlingsmetod.

Metod och produkter

Biolight® bygger på en patenterad ljusbehandling som hjälper kroppens läkning av inflammatoriska tillstånd. Behandlingsinstrumentet utgörs av en portabel utrustning med storlek som en handflata, försedd med ljusdioder. De olika behandlingarna erbjuds genom kopierings- och patentskyddade Biolight® Biocards (smartcards), som placeras i behandlingsutrustningen.

Snabbare läkning, ökad vårdkvalitet och minskade kostnader

Svårartade och utdragna läkningsprocesser i samband med inflammatoriska tillstånd eller sårskador är både kostsamma och plågsamma. Biolight® är en unik behandlingsmetod eftersom den stimulerar och påskyndar kroppens naturliga läkningsprocess utan noterade biverkningar. Kliniska studier visar bland annat att läkningstiden för trycksår halveras, jämfört med konventionell behandling.

Finansiering

Genom att vårens emission fulltecknades tillfördes bolaget 5,7 miljoner SEK före emissionskostnader. Bolaget har nu kommit in i en kommersiell fas. För att tillvara framgångarna och möjliggöra en ökad satsning på marknadsföring och försäljning, kommer ytterligare kapital att behöva tillföras under nästa år.

Koncernredovisning

Koncernredovisningen omfattar moderbolaget och det helägda dotterbolaget Biolight Patent Holding AB. Ingen försäljning mellan koncernbolagen har ägt rum.

Redovisningsprinciper

Vid upprättandet av denna delårsrapport har samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder använts som i senaste årsredovisningen. Denna delårsrapport har upprättats i enlighet med IAS 34, delårsrapporter och enligt RR31, delårsrapport koncerner. Bolaget tillämpar, i koncernredovisningen, de redovisningsregler som gäller enligt International Financial Reporting Standards (IFRS tidigare benämnt IAS).

Resultat, kassaflöde och likviditet

Försäljningen under årets första nio månader uppgick till 2 547 TSEK (1 877). Rörelsens kostnader uppgick till 10 094 TSEK (10 051). Periodens rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -7 505 TSEK (-8 139). Periodens resultat uppgick till -7 491 TSK (-8 046).

Investeringarna under årets första nio månader uppgick till 21 TSEK (67).

Likvida medel uppgick per 2009-09-30 till 5 894 TSEK (11 012). Per 2008-12-31 uppgick de likvida medlen till 8 600 TSEK.

Leasing

Samtliga leasingavtal redovisas som operationell leasing. Nettoeffekterna på koncernens resultat skulle bli försumbara om RR 6:99 tillämpades.

Utsikter för 2009

Mot bakgrund av den ökade efterfrågan inom marknaden för hästsport och den stärkta säljorganisationen, väntas andra halvårets försäljning bli väsentligt bättre än första halvårets.

Årsstämma för verksamhetsåret 2009 kommer att äga rum den 7 april 2010.

Styrelsen har beslutat att inte trycka och distribuera årsredovisningen för år 2009. En elektronisk version kommer att finnas tillgänglig på bolaget och distribueras till dem som önskar. Därutöver kommer årsredovisningen även att finnas tillgänglig på bolagets hemsida: www.biolight.se

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommuniké 2009 den 10 februari 2010

Delårsrapport januari – mars 2010 den 26 april 2010

Delårsrapport januari – juni 2010 den 25 augusti 2010

Delårsrapport januari – september 2010 den 22 oktober 2010

Stockholm 2009-10-22

Styrelsen i Biolight AB (publ)

Ytterligare information:

För mer information kontakta Claes Holmberg, verkställande direktör, tel 08-622 52 70

eller 0708 - 25 45 47.

(För fullständig rapport se bifogad fil.)