LifeAir AB (publ) kallar till årsstämma

Aktieägarna i LifeAir AB (publ), org. nr 556724-7373 (”LifeAir” eller ”Bolaget”), kallas härmed till årsstämma torsdagen den 17 maj 2018 kl. 10.00 på Advokatfirman Cederquists kontor, Hovslagargatan 3 i Stockholm.

Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska

dels  vara införd som aktieägare i den utskrift av aktieboken som görs av Euroclear Sweden AB fredagen den 11 maj 2018,

dels  anmäla sin avsikt att delta i bolagsstämman till LifeAir senast fredagen den 11 maj 2018. Anmälan kan göras:

- per e-post till bolagsstamma@lifeair.com, eller

- per post till Mariehällsvägen 37 F, 168 65 Bromma (märk kuvertet "LifeAir AB, årsstämma 2018").

Vid anmälan ska aktieägare uppge namn, adress, telefonnummer (dagtid), person- eller organisationsnummer samt eventuella ombud och biträden som ska delta.

Ombud, fullmakt m.m.

Fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar bör vara LifeAir tillhanda i god tid före bolagsstämman. Eventuell fullmakt ska tas med i original till bolagsstämman.

Fullmaktsformulär finns att ladda ner på www.lifeair.com. För beställning av fullmaktsformulär gäller samma adress som för anmälan. Aktieägarna kan inte rösta eller på annat sätt delta i bolagsstämman på distans.

Förvaltarregistrerade aktier

Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade måste, för att ha rätt att delta i bolagsstämman, begära att tillfälligt omregistrera sina aktier i aktieboken hos Euroclear Sweden AB i eget namn. Sådan omregistrering, så kallad rösträttsregistrering, som normalt tar några dagar, måste vara verkställd senast fredagen den 11 maj 2018. Detta innebär att aktieägare i god tid före denna dag bör begära rösträttsregistrering hos förvaltaren.

Förslag till dagordning

1.                   Stämmans öppnande.

2.                   Val av ordförande vid stämman.

3.                   Val av en eller två justerare.

4.                   Upprättande och godkännande av röstlängd.

5.                   Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.

6.                   Godkännande av dagordningen.

7.                   Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen samt koncernredovisningen och koncernrevisionsberättelsen.

8.                   Beslut om:

a.         fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen,

b.         dispositioner beträffande Bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen,

c.         ansvarsfrihet åt styrelseledamöterna och verkställande direktören.

9.         Fastställande av antalet styrelseledamöter och suppleanter samt antalet revisorer och revisorsuppleanter.

10.       Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorn eller revisorerna.

11.       Val av styrelse och revisor eller revisorer.

12.       Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler.

13.       Förslag till beslut om valberedning.

14.       Stämmans avslutande.

Förslag till beslut

Förslag till resultatdisposition (punkt 8 b)

Styrelsen föreslår att årets förlust om -3 179 335 kr skall täckas genom ianspråktagande av överkursfonden och balanserat resultat och att återstående belopp om 40 062 317 kr ska överföras i ny räkning. Styrelsen föreslår således att ingen vinstutdelning lämnas.

Förslag avseende val av styrelse, revisorer och arvoden (punkt 9-11)

Aktieägarna Paul Fischbein, Per Hedebäck, Magnus Khysing, Peter Holmberg, Bengt Holmqvist och Alted AB som tillsammans företräder cirka 27 procent av aktierna och rösterna i Bolaget, föreslår följande:

Styrelsen ska bestå av fem ledamöter för tiden intill nästa årsstämma. Omval av styrelseledamöterna Paul Fischbein, Per Hedebäck, Magnus Khysing, Peter Holmberg och Bengt Holmqvist. Paul Fischbein föreslås bli omvald till styrelseordförande.

Oförändrat styrelsearvode om sammantaget 550 000 kr, varav ordföranden ska erhålla 150 000 kr och övriga ledamöter 100 000 kr vardera.

Omval av Tommy Mårtensson som revisor.

Arvode till revisorn föreslås utgå enligt godkänd räkning.

Förslag till beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler (punkt 12)

Styrelsen föreslår att stämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma och med eller utan företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler. Betalning skall ske kontant och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning. Syftet med bemyndigandet är att Bolaget skall kunna resa rörelsekapital. Skälet till att avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall kunna ske är att underlätta erforderlig kapitalanskaffning. Om nyemission sker mot kontant betalning med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall emissionsvillkoren vara marknadsmässiga och antalet emitterade aktier inte överstiga 20 procent av antalet utestående aktier i Bolaget då bemyndigandet utnyttjas.

Förslag till beslut om valberedning (punkt 13)

Styrelsen föreslår att det inrättas en valberedning i Bolaget. Valberedningen ska bestå av tre ledamöter. Valberedningen ska bestå av styrelsens ordförande och de två aktieägare eller ägargrupper som röstmässigt har de största aktieinnehaven i Bolaget äger vardera utse en ledamot. Styrelsens ordförande är sammankallande. Valberedningen ska konstitueras baserat på aktieägarstatistik från Euroclear Sweden AB per den 30 september 2018 och övrig tillförlitlig ägarinformation som tillhandahållits Bolaget vid denna tidpunkt. Om någon av de två största ägarna avstår sin rätt att utse ledamot av valberedningen ska nästa ägare i storlek beredas tillfälle att utse ledamot. Valberedningens sammansättning och hur den kan kontaktas ska offentliggöras på Bolagets webbplats. Om väsentliga förändringar sker i ägandet efter detta datum kan valberedningen, om den så finner erforderligt, besluta att erbjuda ny ägare plats i valberedningen i enlighet med principerna ovan. Förändringar i valberedningens sammansättning ska offentliggöras på Bolagets webbplats. Valberedningens mandatperiod sträcker sig fram till dess att ny valberedning utsetts. Valberedningen utser inom sig en ordförande för densamma. Valberedningen ska arbeta fram förslag rörande val av stämmoordförande, fastställande av antalet styrelseledamöter och eventuella styrelsesuppleanter, val och arvodering av styrelseordförande och övriga styrelseledamöter, liksom av revisorer, samt föreskrifter rörande valberedning. Inget arvode ska utgå för valberedningens arbete. Valberedningen ska ha rätt att, efter godkännande av styrelsens ordförande, belasta Bolaget med kostnader för exempelvis rekryteringskonsult eller annan kostnad som krävs för att valberedningen ska kunna fullgöra sitt uppdrag.

ÖVRIG INFORMATION

Bemyndigande

Styrelsen, eller den styrelsen förordnar, ska ha rätt att vidta de smärre justeringar som kan komma att erfordras vid registrering hos Bolagsverket.

Majoritetsregler

För giltigt beslut i enlighet med styrelsens förslag i punkt 12 krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

Antal aktier

I LifeAir finns totalt 12 357 843 aktier med en röst vardera, således totalt 12 357 843 röster.

Handlingar inför stämman

Bolagets årsredovisning avseende räkenskapsåret 2017 och övriga handlingar inför årsstämman hålls tillgängliga på Bolagets kontor (se adress ovan) samt på Bolagets hemsida (www.lifeair.com) senast torsdagen den 26 april 2018.

Aktieägares frågerätt

Aktieägarna informeras om sin rätt enligt aktiebolagslagen att begära upplysningar vid årsstämman avseende förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen och förhållanden som kan inverka på bedömningen av Bolagets ekonomiska situation.

Stockholm i april 2018

LifeAir AB (publ)

Joakim Hansson
VD, LifeAir AB (publ)
joakim.hansson@lifeair.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 april 2018 kl. 15:00 CET.

Om LifeAir

LifeAir AB (publ) förbättrar människors hälsa och välbefinnande genom att utveckla och sälja effektiva luftrenare för alla typer av miljöer. Produkterna är baserade på två unika och patenterade teknologier. Bolagets aktie är listad på Nordic MTF (Nordic Growth Market AB) under kortnamnet LAIR MTF. Läs mer på www.lifeair.com.