LightLab inleder provserieleveranser av UV-chip för UV-desinfektion

• Provserieleveranser inleds i juli
  • Fortsatta provserieleveranser till utvalda parter under kommande kvartal
  • Viktig milstolpe i marknadsetableringen av LightLabs UV-chip

Lightlab inleder leverans av UV-chip till utvalda parter för utvärdering av UV-desinfektion i deras tillämpningar. Den första leveransen utgörs av en mindre provserie och sker nu i juli till en större global tillverkare av vitvaror och andra apparater.

Som tidigare kommunicerats utvecklar LightLab UV-chip för UV-desinfektion. Utvecklingen utförs i samarbete med Nanyang Technological University i Singapore (NTU Singapore). UV-chipkomponenterna baseras på LightLabs patenterade EEE Light® teknik, med ytterligare patentansökningar inlämnade kring uppbyggnad och tillverkning av UV-chip.

Uppmätta prestanda visar idag på en UV-uteffekt på över 20mW per chip, vilket har varit målet för dessa komponenter. Nuvarande generation UV-chip från LightLab har en aktiv yta av ca en kvadratcentimeter och LightLab bedömer att det finns god potential att ytterligare öka UV-uteffekten. Tillverkningsprocessen optimeras fortlöpande och kräver jämförelsevis låga investeringar i utrustning och tillverkningsmiljö.

Marknaden har visat stort intresse för LightLabs UV-chip för UV-desinfektion och den första provserieleveransen i juli planeras följas av fler leveranser under det närmaste kvartalet. Leveranserna sker till utvalda parter som visat intresse att utvärdera denna nya revolutionerande teknik och produkt i sina respektive tillämpningar.

Parallellt med att tillverkningsprocessen vidareutvecklas och optimeras ytterligare genomförs planering för att kunna leverera större volymer. Målet är att inleda etablering av viss volymproduktionskapacitet i slutet av innevarande år för att senare under 2018 kunna inleda begränsade volymleveranser.

”Vi bedömer att LightLabs innovativa UV-chip för UV-desinfektion av vatten, luft, ytor och livsmedel har potentialen att förändra marknaden för UV-desinfektion, öppna upp nya marknadssegment och möjliggöra en bredare användning av UV-rening i konsumentprodukter. Det faktum att vi nu kan börja leverera de första proverna till potentiella kunder utgör ett tekniskt genombrott och en viktig milstolpe i vår marknadsetablering.”, säger Johan Tingsborg, VD LightLab.

Denna information är sådan information som LightLab Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 juli 2017 kl. 07:30 CET.

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar, marknadsför och säljer teknologi för kostnadseffektiv och miljövänlig framställning av ljus med fokus på
UV-rening, EEE Light®. LightLab har cirka 4 300 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är Erik Penser Bank.