LightLab Sweden AB (publ) kompletterat pressmeddelande Halvårsrapport, januari-juni 2017

APRIL – JUNI 2017

• Koncernens nettoomsättning uppgick till TSEK 49 (1 655).
  • Rörelseresultatet uppgick till TSEK -4 384 (-2 066). Rörelseresultat före av- och nedskrivningar uppgick till TSEK -2 084 (-51).
  • Periodens resultat uppgick till TSEK -4 436 (-2 124).
  • Eget kapital uppgick till TSEK 81 064 (79 614) och soliditeten till 92 (91) %.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,05 (-0,03) sek.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till TSEK -1 531 (1 107). Likvida medel uppgick vid periodens slut till TSEK 10 801 (11 981).
  • I april genomfördes en riktad emission, vilken tillförde Bolaget ca 11 mkr.
  • I maj tecknades ett tilläggsavtal till gällande licens- och utvecklingsavtal med Wallenius Water. Genom tilläggsavtalet stärks samarbetet kring marknadsintroduktion och försäljning av den vattenreningsprodukt för vilken LightLab utvecklat UV-ljuskälla och drivelektronik.
  • Bolaget erhöll i maj också en mindre provserieorder på UV Boost från en ledande speciallamptillverkare.
  • I juni erhöll Bolaget en mindre order på referensprodukter från en ledande tillverkare av UV-reningsutrustning.

JANUARI – JUNI 2017

• Koncernens nettoomsättning uppgick till TSEK 49 (3 434).
  • Rörelseresultatet uppgick till TSEK -8 480 (-3 610). Rörelseresultat före av- och nedskrivningar uppgick till TSEK -3 905 (293).
  • Periodens resultat uppgick till TSEK -8 585 (-3 742).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,09 (-0,04) sek.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till TSEK -3 618 (-1 532).

HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG

• LightLab och Arklite Speciality Lamps tecknade i juli ett samarbetsavtal. Avtalet omfattar tekniklicensiering, försäljning och produktion med målet att Arklite innan årsskiftet ska ha etablerat volymproduktionskapacitet för EEE Light®-baserade kvicksilverfria UV-lampor och därefter kunna påbörja försäljning och volymleveranser.
  • LightLab inledde i juli också provserieleveranser av UV-chip för UV-desinfektion. Den första leveransen utgjordes av en mindre provserie till en större global tillverkare av vitvaror och andra apparater.

Denna information är sådan information som LightLab Sweden AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 31 augusti 2017 kl. 11:45 CET.

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar, marknadsför och säljer teknologi för kostnadseffektiv och miljövänlig framställning av ljus med fokus på
UV-rening, EEE Light®. LightLab har cirka 4 300 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq First North Stockholm. Certified Adviser är Erik Penser Bank.