LightLabs valberedning föreslår Göran L. Seifert som ny ledamot till styrelsen

Göran Seifert har över 30 års erfarenhet som ledande befattningshavare inom flera stora bolag i Asien och Stillahavsområdet, Afrika, Mellanöstern och Latinamerika. Bland annat har Göran varit medlem i ledningsgruppen och Asien chef för Italcementi, en världsledande cementkoncern, styrelseordförande och verkställande direktör i Philips dotterbolag i Thailand, President Asia Pacific, Philips Lighting och chef för Corporate Regional Operations för Philips Asia Pacific.Göran är idag ledamot i Italcementi’s dotterbolag Asia Cement samt Jalaprathan Cement, Bangkok, och suppleant i styrelsen och revisionsarbetskommitten i Zuari Cement, Bangalore, Indien. Göran är vidare styrelseledamot i Blackpeak, Singapore, medlem i Law Asia’s International Advisory Committee, Singapore samt Asien rådgivare åt LynxEye, Stockholm.

Utöver sin erfarenhet inom globala företag, är Göran en rutinerad och framgångsrik private equity-investerare och rådgivare, och har bland annat varit medlem av 3i’s Non-Executive Director Programme i Asien.

Göran, som har bott de senaste 30 åren i Singapore, Hong Kong och Bangkok, är svensk medborgare, har genomgått Wharton’s Advanced Management Program, University of Pennsylvania, och har läst vid Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm och Stockholms universitet. Göran talar sju språk.

-          "Det är mycket glädjande att vi kan föreslå en så erfaren person som Göran till LightLabs styrelse. Han har en för LightLab perfekt bakgrund från ledande befattningar inom belysningsindustrin samt gedigen erfarenhet från affärsverksamhet i Asien”, säger Erik Åsbrink, styrelseordförande i LightLab.

Utöver nyval av Göran Seifert föreslår valberedningen omval av Erik Åsbrink (ordförande), Kristina Fahl, Christer Lindberg och Magnus Stuart.

Valberedningen har utsetts enligt de principer som fastställdes av årsstämman 2012. Enligt dessa principer ska valberedningen bestå av fyra personer. Två av ledamöterna ska representera de två största aktieägarna. Valberedningen består av Per-Olof Edin (ordförande), Mattias Klintemar, Bertil Lindahl och Erik Åsbrink. Årsstämman är den 16 maj 2013.

P-O Edin
Valberedningens ordförande

LightLab Sweden AB (publ), www.lightlab.se, utvecklar en ny miljövänlig ljusteknologi. Tekniken innebär att ljus kan framställas på ett energisnålt sätt helt utan användning av kvicksilver eller andra miljöfarliga ämnen och med mycket goda ljusegenskaper. Forskningen är förlagd till ett dotterbolag i Taiwan, LightLab Asia. LightLabs teknologi är tillämpbar i flera andra applikationer, som var och en representerar en betydande potential. LightLab har över 4000 aktieägare. Bolagets aktie handlas på Nasdaq OMX First North. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag.