Lindbäcks bygger 484 lägenheter i Mälardalen

Lindbäcks Bygg, Sveriges ledande aktör inom industriellt byggande, drar nu igång två stora byggprojekt för Rikshem inom ramen för det stora avtal som undertecknades i juni. I Uppsala bygger Lindbäcks 366 hyresrätter och i Kista 118 lägenheter.

– Det känns verkligen roligt att vi nu är igång och att vi följer de intentioner som finns i vårt ramavtal, säger Stefan Lindbäck, vd Lindbäcks.

Ramavtalet mellan Lindbäcks Bygg och Rikshem omfattar en beställning på 2 500 lägenheter under en femårsperiod. Byggsatsningen som är värd 2 miljarder är den största order hittills för det Piteåbaserade familjeföretaget.
Samarbetet inleds nu med två stora projekt i Mälardalen. I området Kantorn i Uppsala byggs 366 mindre hyresrätter med en tydlig miljöprofil. Lindbäcks bygger i trä vilket miljömässigt är ett överlägset material. Dessutom kommer lägenheterna ha en låg energiförbrukning som understiger 60 k Wh/år. Det blir små, välplanerade lägenheter med bra planlösning och hög standard.

– Efterfrågan på mindre lägenheter är väldigt stor och inte bara bland unga. Vi har lång erfarenhet av att bygga mindre lägenheter och har tillsammans med Rikshem utvecklat trevliga ettor och tvåor med många smarta lösningar, säger David Jonsson, affärsområdeschef på Lindbäcks Bygg.

Rationellt byggande
Markarbetena drar igång efter årsskiftet och i maj börjar de första av de 12 husen monteras på plats. Lindbäcks bygger stora delar av den färdiga byggnaden i volymer i fabriken i Piteå, vilket ger en kort projekttid. I början av år 2016 kommer de första husen i Uppsala vara klara för inflyttning.
I Kista, på Kistahöjden, bygger Lindbäcks 118 mindre lägenheter för Rikshem. Inflyttning sker under slutet av 2015 och 2016.
Lindbäcks känner av en stark efterfrågan från marknaden och därför etablerar företaget nu ytterligare en fabrik i Piteå. När den nya produktionsanläggningen står färdig 2017 kommer Lindbäcks att kunna producera 3 600 kvadratmeter nyckelfärdiga bostäder varje vecka.

För mer information vänligen kontakta:
Stefan Lindbäck, vd Lindbäcks Bygg
0911-23 10 01 eller 070-696 52 45
stefan.lindback@lindbacks.se

David Jonsson, affärsområdeschef Mälardalen Lindbäcks Bygg
david.jonsson@lindbacks.se

Lindbäcks är Sveriges ledande företag inom industriellt byggande. Med modern teknik utvecklar och bygger vi sunda bostäder inomhus och monterar sedan snabbt, säkert och kostnadseffektivt, direkt på plats. Vi levererar till ledande fastighetsägare, såväl privata som offentliga, samt bygger hyresrätter och bostadsrätter i egen regi. Familjeföretaget startade 1924 i Piteå, där huvudkontor och produktion återfinns. Vi har även kontor i Stockholm och totalt är vi 200 medarbetare som arbetar efter våra kärnvärden; kunskap, engagemang och drivkraft.