AB Lindex tremånadersrapport

DELÅRSRAPPORT FÖR TRE MÅNADER 1 september - 30 november 1999 Försäljningen ökade med 9 procent * Under verksamhetsårets första kvartal steg Lindex försäljning med 9 procent till 1 019 (931) Mkr trots en rekordvarm september månad då försäljningen av höstkläder normalt är stark. Försäljningen i jämförbara butiker ökade med 1,7 (7,7) procent och i nyetablerade butiker med 7,8 (6,4) procent. * Lindex fortsatte att ta marknadsandelar på samtliga geografiska marknader. * Under samma period minskade rörelseresultatet till 74 (79) Mkr medan resultatet efter finansiella poster var oförändrat 79 (79) Mkr. Resultaten har påverkats av en nettoresultatbelastning (försäljning - kostnader) för etableringen i Tyskland med 22 (14) Mkr under första kvartalet. * Totalt öppnades 13 (11) nya butiker under verksamhetsårets första kvartal, varav 5 (3) i Tyskland. * Lindex Care - kosmetik och kroppsvårdsprodukter - introduceras i 6-8 butiker i Norge under våren 2000. * Stark försäljning under december 1999. Kommande informationstillfällen * Halvårsrapporten 1999/2000 offentliggörs den 30 mars 2000. * Delårsrapport för de tre första kvartalen 1999/2000 offentliggörs den 29 juni 2000. * Bokslutsrapporten 1999/2000 offentliggörs den 16 oktober 2000. För ytterligare information kontakta: Verkställande Direktör Hans Johansson Telefon: 0322-777 02 Vice Verkställande Direktör Leif Larsson Telefon: 0322-777 34 Lindex är en butikskedja med 296 butiker på den nordiska marknaden och 17 butiker i Tyskland. Koncernens produktområden är damkonfektion, damunderkläder, barnkläder och Lindex Care - kosmetik och kroppsvårdsprodukter. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00390/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/19/20000119BIT00390/bit0002.pdf

Lindex är en av Europas ledande modekedjor med cirka 490 butiker på 18 marknader. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Mer än hälften av Lindex totala sortiment kommer från mer hållbara källor och Lindex arbetar dedikerat för att nå 80% år 2020. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com