Kommuniké från AB Lindex bolagsstämma

Vid bolagsstämma i AB Lindex den 7 december 2004 fastställdes styrelsens förslag att till aktieägarna dela ut 15,00 kr per aktie. Avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning fastställdes till den 10 december 2004. Utbetalning av utdelning kommer att ske genom VPC den 15 december 2004. Till ordinarie styrelseledamöter i AB Lindex omvaldes Christer Gardell, Conny Karlsson, Bengt Larsson och Lars Otterbeck. Nyval gjordes av Kicki Olivensjö, Nora Förisdal Larssen och Lars Förberg. Kicki Olivensjö (1958) är konsult inom mode och textil. Kicki är styrelseledamot i Idinge&olivensjö AB. Nora Förisdal Larssen (1965) har tidigare varit partner på McKinsey&Company’s stockholmskontor och har bland annat lett McKinsey’s arbete inom detaljhandel och konsumentvaror i Skandinavien. Nora har inga andra styrelseuppdrag. Lars Förberg (1965) är partner i Cevian Capital. Lars är styrelseledamot i Intrum Justitia AB. Birgitta Johansson-Hedberg och Gerhard De Geer avböjde omval. Arbetstagarna har utsett Karin Larsson och Rigmor Lindbäck, HAF till ordinarie styrelseledamöter. Alice Eriksson, HAF och Rune Lindstrand, HTF har utsetts till suppleanter. Arvodet till styrelsen fastställdes till 1 300 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna enligt följande struktur: Ordförande 300 000 kronor, övriga bolagsstämmovalda ledamöter 150 000 kronor samt för kommittéarbete 100 000 kronor att fördelas av styrelsen. Stämman beslutade att tillsätta en valberedning vars uppgift är att bereda och lägga fram förslag för bolagets aktieägare avseende val av styrelseledamöter, revisor samt styrelse- och revisorsarvode. Vid det konstituerande styrelsemötet, som avhölls efter bolagsstämman, valdes Christer Gardell till styrelsens ordförande och Conny Karlsson till vice ordförande. Conny Karlssons tal från stämman återfinns på Lindex hemsida www.lindex.com (tillförordnad VD under perioden 04-04-01 till 04-10-11). AB Lindex (publ)

Lindex är en av Europas ledande modekedjor med cirka 490 butiker på 18 marknader. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för den modeintresserade kvinnan. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Mer än hälften av Lindex totala sortiment kommer från mer hållbara källor och Lindex arbetar dedikerat för att nå 80% år 2020. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com