Lindex öppnar inköpskontor även i Indien och Sydkorea

Lindex öppnar inköpskontor även i Indien och Sydkorea Lindex har beslutat etablera ytterligare två inköpskontor - i New Delhi, Indien, och i Seoul i Sydkorea. Därmed blir Lindex permanent närvarande på sex stora inköpsmarknader utanför Norden. Lindex har sedan tidigare inköpskontor i Hong Kong, Dhaka i Bangladesh, Istanbul i Turkiet och i London. Kontoren i New Delhi och Seoul startar sin verksamhet tidigt i höst. - Våra inköp direkt från tillverkaren har de sju senaste åren ökat från 30 procent av vårt sortiment till närmare 90 procent, vilket starkt påverkat vår lönsamhet, säger Lindex VD, Hans Johansson. Direktköpen ger oss bättre marginaler. De ger oss möjlighet till kvalitetskontroller redan vid källan och underlättar för oss att kontrollera hur leverantörerna efterlever vår "code of conduct". Inköpskontorens personal kan också initiera miljöför- bättrande projekt tillsammans med leverantörerna. - Den lokala närvaron ger oss dessutom snabbare signaler om t ex prisförändringar på exportkvota. Flexibiliteten ökar. Med inköpskontor på flera olika marknader kan vi snabbt styra om produktion från ett land till ett annat när så av pris- eller kvalitetsskäl är lämpligt och att samordna produktion mellan olika affärsområden och olika länder, säger Hans Johansson. AB Lindex (publ) För ytterligare information kontakta: Hans Johansson, Verkställande Direktör tel +46 (0)322-77 702 Leif Larsson, Vice Verkställande Direktör/Investor Relations tel +46 (0)322-77 734 Lindex är en butikskedja med 315 butiker varav 295 på den nordiska marknaden och 20 butiker i Tyskland. Koncernens produktområden är damkonfektion, damunderkläder, barnkläder och Lindex Care - kosmetik och kroppsvårdsprodukter. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/27/20000327BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/27/20000327BIT00450/bit0002.pdf

Lindex är en av Europas ledande modekedjor med cirka 490 butiker på 18 marknader. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för modeintresserade kvinnor. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com.